Volledig scherm
© Roel Dijkstra

Dagelijks 30.000 auto's minder op A13

Het aantal auto's en vrachtwagens op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag is dankzij de nieuwe A4 met 20 procent gedaald. Dat blijkt uit de eerste cijfers van Rijkswaterstaat. De ANWB bevestigt het effect: ,,Het gaat de goede kant op.''

Quote

Iedereen merkt dat de A4 voor verlich­ting zorgt

Minister Melanie Schultz van Haegen

Veel automobilisten op de Rotterdamse ring merkten het de afgelopen weken al: op de A13 staan bijna geen files meer. Voor het eerst brengt Rijkswaterstaat nu cijfers naar buiten die bevestigen dat de aanleg van de nieuwe verbinding tussen Delft en Schiedam heeft gezorgd voor veel minder verkeer op de A13, ooit een van de drukste wegen van Nederland.

Deze maand reden er gemiddeld 128.500 voertuigen per dag op de snelweg tussen Berkel en Rodenrijs en Delft-Zuid. 1 jaar geleden waren dat er nog 158.000. Op de nieuwe A4 rijden op een werkdag ruim 63.000 auto's in beide richtingen. Een deel hiervan reed voorheen over de A13.

Tevreden
De ANWB bevestigt dat er minder verkeer is op de snelweg sinds de nieuwe A4 in gebruik is. De trend die de ANWB en de Verkeersinformatiedienst de eerste week van januari al signaleerden, zet dus door. ,,Het gaat de goede kant op,'' stelt een woordvoerder.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) reageert tevreden. ,,Iedereen merkt dat de A4 voor verlichting zorgt op een druk punt in deze economisch belangrijke regio.''

De Delftse hoogleraar transportbeleid Bert van Wee voorspelt dat op termijn weer iets meer verkeer over de A13 zal rijden. Mensen in Rotterdam accepteren bijvoorbeeld sneller een baan in Den Haag, omdat er nu minder files zijn.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag