Volledig scherm
De Mat’64 bij station Maastricht. © ANP/Jean-Pierre Geusens

De ‘Apekop’ weer even op het spoor

StoptreinDe Materieel’64, ook wel de ‘Apekop’ genoemd, een trein waarvan er ooit honderden in Nederland rondreden, schittert vandaag weer even op het spoor. 

Ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan van Stichting Mat’64 en het 180-jarige bestaan van de Nederlandse Spoorwegen maakt de trein vanmiddag een rit van Utrecht, via Leiden, Den Haag HS, Rotterdam, Dordrecht en Geldermalsen, naar Amersfoort. En weer terug. Liefhebbers van de historische trein kunnen voor een paar tientjes mee.

Mat’64

De laatste reis van de stoptrein met de kenmerkende neus was in september 2016: de Mat’64 reed toen van Maastricht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Stichting Mat’64 heeft sinds september 2011 een type 904 in haar bezit. In februari van dit jaar volgde een onderhoudsbeurt, met hulp van veel vrijwilligers, waardoor treinstel 904 vandaag weer, voor één keer, op het spoor kan rijden.

De NS heeft in de periode 1961-1976 in totaal 21 vierwagen-treinstellen en 246 tweewagen-stellen Mat’64 laten bouwen door Werkspoor in Utrecht en Talbot in het Duitse Aken. De NS plaatste in maart 1960 een opdracht voor de bouw van een prototype. In november 1961 maakten de eerste reizigers gebruik van de trein. Het ontwerp van de neus werd gebaseerd op de neus van Mat’54 (hondenkop).

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag