De 'Beltona Boys' gaan Europa in
InterviewDe vrienden Wim van Leeuwen en Marcel Commers hebben nu ruim een jaar het sportkledingbedrijf Beltona in bezit. Met een compleet nieuwe kledinglijn hebben ze afgerekend met het wat stoffige imago van Beltona en nu willen ze ‘Europa in’. De Beltona Boys zijn niet bang dat zakendoen hun vriendschap schaadt. ,,Vriendschap is juist de basis.’’
Marcel Commers (52) en Wim van Leeuwen (62) kennen elkaar zo’n vijftien jaar. Vrienden zijn het. Zoals dat vaak gaat met mannenvriendschappen begint het met samen een biertje drinken, in hun geval in Voorburg waar Commers een café had. Vervolgens haalde Commers Van Leeuwen naar zijn voetbalclub Wilhelmus en nu zijn ze zelfs al ruim anderhalf jaar zakenpartners: de nieuwe eigenaren van Beltona, producent van sportkleding voor zo’n beetje alle amateurvoetbalclubs in Den Haag en verre omgeving. Maar ook landelijk zetten ze behalve sportkleding alles wat nodig is voor teamsporten af, van doelnetten tot ballen. België is terugveroverd en nu gaan de Beltona Boys Europa in. De uitgifte van tenues voor 35.000 clubleden en een omzet van dit jaar zo’n 3 miljoen euro moet gaan verdubbelen.
Kennen ze de uitdrukking ‘Met vrienden moet je wandelen niet handelen’ over het gevaar van vriendschappen die kapot gaan als er geld bij wordt betrokken? ,,Jawel’’, zegt Commers. ,,Maar wandelen doen we ook samen!’’ vertelt hij luid lachend. ,,Volgende maand gaan we de Vierdaagse weer wandelen. Met een heel clubje van Wilhelmus. Heel gezellig, vooral als het wandelen erop zit.’’ Van Leeuwen: ,,We hebben ook verschillende functies in het bedrijf. Marcel doet het managen en ik ben meer de financiële man. Als je aanvullend bent op elkaar, dan is vriendschap een goede basis.’’ Commers lachend: ,,We zijn nu dik een jaar bezig en houden nog steeds van elkaar.’’
Café Commie
Zelf voetballen is verleden tijd voor de Beltona Boys, hoewel Commers nog een bestuursfunctie heeft bij Wilhelmus. Dat is ook zo’n beetje de enige link met de sportkledingwereld waarin ze terecht zijn gekomen. Het kwam op hun pad. Na een loodgietersbedrijf met showroom voor sanitair en café Commie in Voorburg (het huidige Het Torentje van RTL-politiek verslaggever Frits Wester) hoorde Commers dat de eigenaar van Beltona er mee ging ophouden. ,,Wim en ik wilden toch al iets samen gaan doen’’, zegt Commers. Van Leeuwen was na een carrière als directeur en aandeelhouder van bedrijven toe, zoals dat heet, ‘aan een nieuwe uitdaging’. Ze besloten samen het Beltona avontuur aan te gaan.
,,Het was geen eenvoudige klus’’, zegt Commers. ,,We wisten dat het sportkledingmerk Beltona best een stoffig imago had.’’ Na een reorganisatie in het bedrijf - buiten de twee directieleden bestaande uit tien vaste medewerkers - en een volledig nieuwe kledinglijn richten Commers en Van Leeuwen zich nu op expansie.
,,We zijn begonnen met het aanpassen van alle ontwerpen, stoffen, logo en pasvormen. Vochtregulerende stof, modieus en van goede kwaliteit: de verenigingen worden er heel blij van, ja.’’ Hun eigen club, maar ook VUC in Den Haag en Nieuwerkerk bij Rotterdam spelen in Beltona-shirts en kopen andere accessoires voor voetbal bij ze in. De bestellijsten stromen sinds mei binnen. Volgende maand en in augustus arriveert de kleding uit China waar het wordt gemaakt en begint in Rijswijk het bedrukken met logo, sponsornamen en rugnummers. ,,Dat doen we allemaal hier.’’
We wisten dat het sportkledingmerk Beltona best een stoffig imago had.
Het zaken doen met sportverenigingen vraagt een heel andere benadering dan in de rest van het bedrijfsleven gebruikelijk is. ,,We gaan veel naar clubs en wedstrijden kijken’’, zegt Van Leeuwen. Commers: ,,Het gaat naast kwaliteit leveren heel erg om elkaar kennen. Je hebt op verenigingen te maken met mensen die het werk voor zo’n club allemaal in hun vrije tijd doen. Wij werken ook heel veel ’s avonds en in de weekeinden. Dan zijn we bij die clubs.’’
De concurrentie is landelijk ook nog eens groot, hoewel Beltona zich marktleider mag noemen in de regio en daarbuiten. Het levert aan negentig clubs in binnen- en het nabije buitenland. Van de F’jes tot het eerste elftal. ,,Het voordeel is ook dat wij alles leveren. Niet alleen kleding, maar ook alle andere materialen die nodig zijn bij het voetbal. Schoenen overigens niet. We hebben nu wel een sneaker laten maken. Voor na het voetbal. Die is zwart en kunnen we leveren in zeven verschillende kleuren veters om de clubkleuren erin te brengen.’’
Ontwikkeling
De expansie zit hem dan ook in de rest van Europa. ,,België, waar we al contacten hebben, is een belangrijke groeimarkt voor ons. Maar ook andere landen om ons heen tot Scandinavië, Tsjechië en Roemenië aan toe. De markt voor op maat ontworpen kleding voor verenigingen is daar nog volop in ontwikkeling. De verenigingen daar kijken met bewondering naar de professionaliteit van amateurclubs in Nederland.’’
Voor die uitbreiding naar het buitenland en vanaf volgend jaar ook naar een sport als hockey hebben Commers en Van Leeuwen geld nodig. ,,We kozen voor een eigentijdse vorm van financiering: crowdfunding, via een van de grootste MKB-crowdfundingplatforms van Nederland, Collin Crowdfund. In minder dan vijf dagen hadden we de benodigde 500.000 euro bijeen. Er zijn in totaal 502 investeerders.’’ Die krijgen voor de 5-jarige lening een jaarlijkse vaste rente van 8 procent.
Het is veel geld, maar nog niets vergeleken bij wat je als sportkledingbedrijf mee moet nemen als je grote profclubs aan je wil binden. Op de wat dat betreft naïeve vraag of de Beltona Boys ook grote clubs willen kleden, antwoordt Commers bevestigend. Maar voor die divisie zijn ze nog wat te klein, zegt Van Leeuwen. Commers: ,,Als je een club als PSV wil aankleden, moet je alles gratis leveren en een enorm bedrag betalen om ze te mógen kleden.’’
Toch zijn de heren al stappen aan het zetten buiten de amateurverenigingen. ,,We hebben nu een eerste divisieclub als klant: FC Emmen. Dat is voor ons nog wel betaalbaar. Die club kwam via via bij ons. Het is een voordeel als je veel mensen kent in het circuit. Dat leveren van kleding is enorm belangrijk voor je marketing. Het kledingmerk zien mensen echt, ja. Kijk naar de grote internationale merken die clubs als Barcelona dragen. Onbewust zien mensen het kledingmerk toch. Vooral als het steeds in beeld is op televisie. Daar kan je met reclame echt niet tegenop. Bij FC Emmen zit er voor ons ook wat merchandising in.’’ Een club als ADO Den Haag zou een volgende stap kunnen zijn, zegt Van Leeuwen voorzichtig, maar zijn ogen glimmen bij het idee.
Verrassingen
Hoewel Commers en Van Leeuwen wel iets wisten van de branche voordat ze er aan begonnen, komen ze soms voor verrassingen te staan. ,,In grote lijnen wisten we wel hoe het werkte, maar in de details is het soms toch anders. In Nederland is een contract met een club werk van een lange adem: een sponsorcommissie die er over moet beslissen, je hebt ook clubs met 200 leden die een tender gaan uitschrijven bij vier sportkledingfabrikanten. Prima, het vraagt gewoon wat meer geduld dan bijvoorbeeld in België. Daar krijg je een contract voor zoveel tijd en daarna zien we weer verder.’’
,,Je moet je er altijd bewust van zijn dat je met een team bezig bent. Met een vereniging. En niet met wat je zelf leuk of mooi vindt’’, zegt Commers. ,,Het is eigenlijk altijd zo dat zeventig procent iets prima vindt, vijftien procent vindt het fantastisch en vijftien procent vindt het helemaal niets. Daar heb je mee te maken.’’
De kleding wordt voor het grootste deel gemaakt in China. In fabrieken waar ze zelf hebben gezien dat de arbeidsomstandigheden goed zijn. ,,Je wilt toch maatschappelijk verantwoord ondernemen’’, zegt Van Leeuwen. Alleen de sokken kwamen tot voor kort uit Italië. ,,Die laten we nu maken in Wateringen. Hier om de hoek, zeg maar. Eigenlijk willen we wel meer met lokale ondernemers gaan doen. Dat is een kwestie van gunnen, ja. Maar ook omdat je sneller kan schakelen als je dicht bij elkaar zit. Dat flexibel kunnen reageren, is ook onze grote kracht voor clubs met Beltona. Omdat we de kleding in eigen beheer laten maken, kunnen we op verzoek van verenigingen direct ingrijpen en de productie van de shirtjes, broekjes en andere kleding veranderen, ook bij kleine aantallen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM15
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
René (53) kreeg een appje en speelde even later 90 minuten in eerste klasse: ‘Een morele kwestie’
Dat de roemruchte voetbalclub DHC dit seizoen in de eerste klasse met grote cijfers verliest, is geen nieuws meer. Maar tijdens de 12-0 nederlaag van afgelopen zaterdag was trainer John de Letter genoodzaakt om de 53-jarige René Lousma in de verdediging te posteren. ,,Het is voor mij een morele kwestie om John en DHC te helpen.” -
met Video
Woning in Den Haag beklad met meerdere hakenkruizen
Een woning aan de Van Koetsveldstraat in de Haagse wijk Spoorwijk is in de nacht van zondag op maandag beklad. Onbekenden hebben op de gevel van de woning met een zwarte spuitbus meerdere hakenkruizen gespoten. -
PREMIUMO, o, De Mos
De Mos tóch voor BVNL op de lijst en richt pijlen op ‘klimaatdrammers’
Een drie weken durende rechtszaak en een rally om het 10-jarig bestaan van zijn partij te vieren. Voor Richard de Mos is het niet genoeg. In misschien wel de intensiefste weken van zijn politieke leven kondigt hij aan zich tóch in de komende verkiezingen te mengen als lijsttrekker én lijstduwer. -
PREMIUM
Buikvet ontstaat door te veel en te slechte voeding: zo kom je ervanaf
Aan het begin van het jaar gaan we massaal op de gezonde toer. Ook dat buikje moet weg, zodat ons lichaam weer ‘strandklaar’ is. Maar dat blijft een lastige. Wat kun je doen?
-
PREMIUM23
Plast je kat in huis? Zo los je dat op: ‘Veel mensen vinden het niet mooi, maar het lost veel op’
Kattenpis op je vers gewassen lakens: geen pretje. Het plakt, het stinkt en je krijgt de geur er moeilijk uit. Maar hoe komt het dat katten soms op bed plassen? En hoe los je dat het beste op? Anneleen Bru, die onder meer de boekenreeks I Love Happy Cats schreef, helpt je op weg. -
-
-
PREMIUM
Bevrijdingsfestival Zoetermeer ook gered, weer ‘vanouds’ een groot feest op Markt
Het Bevrijdingsfestival gaat dit jaar door. Het Zoetermeerse bureau DN Leisure neemt de organisatie van het populaire evenement op zich. -
indebuurt.nl
Zien! Deze twee bekende stadsgenoten doen mee aan Het Perfecte Plaatje
Met een simpele smartphone kan iedereen voortaan mooie kiekjes maken. Maar échte fotografie is toch wat lastiger. Dat laten de kandidaten in het nieuwe seizoen van tv-programma Het Perfecte Plaatje Op Reis zien. Twee van de kandidaten komen uit de buurt: Eloise van Oranje uit Den Haag en Jaap Jongbloed uit Scheveningen.
In samenwerking met indebuurt Den Haag