PREMIUM
De tram komt volgend jaar minder vaak langs, HTM gaat snijden in de ritten
De HTM gaat vanaf volgend jaar met minder trams rijden. Op een deel van de lijnen gaat de frequentie omlaag. Het is een van de maatregelen die het Haags vervoersbedrijf neemt om de dalende reizigersaantallen door de coronacrisis het hoofd te bieden.
Delen per e-mail
Op veel lijnen rijdt vanaf komend jaar een tram per uur minder. In de spits worden op lijn 11 en 12 twee diensten per uur geschrapt. De woordvoerster van HTM laat weten dat er sowieso geen lijnen komen te vervallen. ,,We hebben echt op ritniveau gekeken. Voorheen waren er hyperspitsen, in de ochtend en avond. Nu met corona is dat enorm veranderd.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Grote zorgen lokale politiek: Blijft de schade in het ov beperkt tot minder ritten of verdwijnen er lijnen?
Verdwijnen er straks tramlijnen? Moeten we nog meer gaan betalen voor een toch al duur ritje in het openbaar vervoer? Of blijft de schade van de corona in het ov uiteindelijk beperkt tot minder vaak rijdende bussen en trams? -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
KNVB beslist begin februari of amateurvoetbal wordt hervat
In een update over het hervatten van het amateurvoetbal geeft de KNVB aan dat er uiterlijk op 10 en 11 april weer afgetrapt moeten worden anders wordt de competitie niet meer opgestart. Hierbij wordt rekening gehouden met de trainingsopbouw naar een eventuele herstart. -
PREMIUM
Werkgevers trekken aan bel over aanleg ov-verbindingen: ‘Veel mensen moeten nog wél naar werk’
Grote bedrijven in Den Haag gaan zich, samen met de gemeente, actief inzetten voor een betere bereikbaarheid van de hofstad. De acht grootste werkgevers maken zich zorgen over het dichtslibben van de stad en pleiten daarom voor de aanleg van extra, duurzame ov-verbindingen. ,,Heel veel mensen moeten nog wél naar hun werk.’’
-
PREMIUM
column Voor een vétte betaalzuil moet je in stadsdeel Escamp zijn
Holle Bolle Gijs, kent u die nog? Vast en zeker. Of u ‘m straks nog hérkent is de vraag. Hij roept nog steeds om papier maar er is geen enkele bezoeker in de Efteling. Als de lockdown nog lang duurt zal Gijs bij de heropening van het park een nieuwe naam moeten krijgen: Magere Hein. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
Minder reizigers, maar toch is het druk in trams: ‘Ook onze chauffeurs hebben last van corona’
Trams en bussen in Den Haag en omgeving zitten ondanks de coronamaatregelen van het kabinet nog steeds behoorlijk vol. Dat komt niet omdat er meer reizigers zijn, maar omdat er minder voertuigen rijden. Veel HTM-personeel zit namelijk ziek thuis, zit in quarantaine of is in afwachting van de uitslag van een coronatest. Ook het autoverkeer nam de afgelopen weken nauwelijks af.
In samenwerking met indebuurt Den Haag