Volledig scherm
Richard de Mos op handelsmissie in China. © Gemeente Den Haag

Den Haag schittert op Chinese televisie

Aan de handelsmissie van wethouder Richard de Mos (Economie) in China houdt Den Haag een bijzonder project over: een reallifesoap met een Chinese familie in de hoofdrol.

De Mos sprak gisteren met een delegatie van het grootste televisiestation uit de provincie Zhejiang, dat het programma zal produceren. In de soap, die kan rekenen op een miljoenenpubliek, worden bezienswaardigheden van Den Haag belicht door een Chinees gezin dat hier op bezoek komt. Ook kwam de wethouder tot een overeenkomst met het sportbureau van Zhejiang. Dat gaat 15 Nederlandse Chinezen en 15 Chinezen uit China met camera’s volgen tijdens de CPC-loop. Den Haag hoopt dat het toerisme een boost krijgt door de programma’s.

De Mos merkt dat Den Haag populair is onder Chinezen. ,,We vertellen continu wat we allemaal in huis hebben: van de regering tot het koninklijk huis en van het Vredespaleis tot het Mauritshuis. Chinezen vinden dat maar wat interessant, blijkt tijdens ieder gesprek.”

De handelsmissie draait verder om het creëren en versterken van de economische banden met Chinese bedrijven. Zo vestigen elektronicaspecialist Konka en logistiek bedrijf JCEX binnenkort hun Europese hoofdkantoor in Den Haag. Daarnaast verstevigde De Mos de samenwerking met de miljoenenstad Shenzhen, de Kamer van Koophandel van Sjanghai en telecomgigant Huawei, dat een kantoor in Voorburg heeft.

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag