Volledig scherm
Joop Zoetemelk is los. Hij wint de proloog in Scheveningen in 1973. © Heus, Hans

Den Haag wil Grand Départ 2022

Den Haag doet een serieuze gooi naar de start van de Tour de France in 2022. Dat jaar mag Den Haag zich Europese Sportstad van het jaar noemen en wat is er mooier als de grootste wielerkoers ter wereld dan in de hofstad begint.

De officiële aftrap van de poging om de Grand Départ van de Tour de France naar Den Haag te halen zou op 30 januari zijn. Die dag staat er volgens Marco Vijverberg, organisator van de Profronde Westland, een gesprek op de agenda tussen hem, de Haagse wethouder Richard de Mos, Tweede Kamerlid Arne Weverling (VVD) en Orlando van den Bosch van Cycling Service.

Het idee om de Tourstart naar Den Haag te halen is niet nieuw. In de vorige raadsperiode, onder het bewind van toenmalig sportwethouder Rabin Baldewsingh (PvdA), stelde De Mos er als raadslid al vragen over. En Marco Vijverberg was al eens te gast bij Baldewsingh om over dit plan te praten.

Nu zijn de plannen serieuzer dan ooit, stelt Marco Vijverberg. ,,Als Den Haag in 2022 Europese Sportstad van het jaar is, moet er natuurlijk wel iets groots worden georganiseerd. De start van de Tour de France zou uitstekend passen.’’

Meeliften

Het wielergekke Westland kan daar prima op meeliften, vindt Vijverberg. Elk jaar haalt hij tientallen renners naar Wateringen voor de Profronde Westland, traditioneel op de donderdag na de Tour. ,,Sport heeft geen grenzen, dus wat zou het mooi zijn als Den Haag en Westland samen optrekken en de start van de Tour naar Den Haag halen.’’

De ambitie om een grote internationale ronde hier te laten beginnen, stond ook in het Haagse coalitieakkoord. ,,De start van een van de drie grote wielerronden (de Ronde van Frankrijk, de Ronde van Italië of de Ronde van Spanje, red.) zou een grote economische impact op de stad hebben en Den Haag wereldwijd op de kaart zetten’’, aldus De Mos.

Oud-wielerjournalist Guido Bindels, die meewerkte aan de Grand Départ in Rotterdam in 2010, zegt dat Den Haag om te beginnen 10 miljoen euro nodig heeft om in aanmerking te komen. Het komt volgens hem aan op een keiharde lobby. ,,Je moet overal naartoe. Naar de Tour, naar het WK... En je moet gaan eten met die mensen.’’

Volledig scherm
Start Tour de France in 1973. © Hans Heus

Aanpakken

Rotterdam is ook in de markt voor een Tourstart. De Maasstad heeft zich bij Tourorganisator ASO al gemeld voor de proloog in 2023, 2024 of 2025. ,,En ik hoorde dat ze vanuit Rotterdam ook al in Frankrijk zijn geweest’’, weet Bindels. ,,Het komt aan op contacten en op geduld hebben. De organisatie van de Tour bepaalt.’’ Bindels denkt dat Nederland een goede kans heeft op de Grand Départ van 2023, maar hij denkt dan wel eerder aan Rotterdam, dat volgens hem betere kaarten heeft dan Den Haag. ,,Ze weten daar hoe ze het moeten aanpakken.’’

Overigens heeft Rotterdam al laten weten op zoek te zijn naar een partnerstad voor een eventuele tweede etappe...

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

  1. Haagse touroperator: ‘Als de brexit doorgaat en het pond stijgt, dan hebben we geluk’
    PREMIUM
    Vaarwel Britten

    Haagse touropera­tor: ‘Als de brexit doorgaat en het pond stijgt, dan hebben we geluk’

    Precies op 29 maart, aanvankelijk de dag van de uittreding van Groot-Brittannië uit de Europese Unie, vertrekt bij het Haagse touringcarbedrijf KJ Tours een bus vol mensen naar Londen. Alhoewel de trip naar de Engelse hoofdstad van een maand later al is volgeboekt en die van 29 maart niet, heeft eigenaar Kris Jhagroe geen moment getwijfeld over reizen op de dag van de brexit. ,,Waarom zou ik voor een andere datum gaan? We zullen er geen hinder van ondervinden.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag