Volledig scherm
Voormalige museum voor communicatie oftewel COMM in Den Haag. © Google Streetview

‘Directeur museum COMM huurde eigen bedrijven in voor verbouwing’

De directeur van het Haagse museum COMM, het voormalige Museum voor Communicatie, deed in 2017 voor bijna vier ton zaken met bedrijven waarvan hij bestuurder en aandeelhouder was. Dat schrijft het journalistieke onderzoeksplatform Follow the Money. 

Ook declareerde Tobias Walraven als directeur een veel hogere managementfee dan directeuren van vergelijkbare musea verdienen. Het COMM staat volgens het onderzoeksplatform inmiddels op omvallen.

Bij de heropening in het najaar van 2017 na een verbouwing huurde het museum drie marketingbedrijven in waarvan COMM-directeur Tobias Walraven bestuurder en aandeelhouder is. De drie bedrijven factureerden bijna vier ton aan het verlieslijdende museum.

Voor de heropening gaf het COMM bijna 9 ton aan marketing uit, tegenover 1,2 miljoen euro die het Rijksmuseum hieraan uitgaf bij diens heropening in 2013. Het COMM had in 2016 een balans van nog geen twee miljoen euro en amper 26.000 bezoekers.

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag