Volledig scherm
© Frank Jansen

Eerst de ringen, dan de tunnelboormachine

De twee enorme ringen die sinds kort aan de wand van de zogenoemde startschacht voor de Victory Boogie Woogietunnel hangen, zijn geen knullige versierseltjes. Iedere ring heeft een diameter van zo'n twaalf meter en weegt 25.000 kilo. Ze markeren de plek waar vanaf begin volgend jaar een tunnelboormachine aan de slag gaat om zich eerst een weg richting Binckhorstlaan te banen.

De Victory Boogie Woogietunnel wordt het ondergrondse gedeelte van de Rotterdamsebaan, de nieuwe weg tussen knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Haagse centrumring, die vanaf de zomer van 2020 de drukke Utrechtsebaan moet ontlasten.

De tunnelboormachine kan niet door de stalen damwand van de schacht, daarom wordt het staal dat binnen de ringen zit verwijderd. En dan heb je dus het startpunt van de tunnelboormachine. Dat gevaarte staat nu nog in Duitsland en wordt in oktober in delen naar Den Haag getransporteerd. Vervolgens wordt de machine van circa tachtig meter lengte weer opgebouwd in de startschacht.

Kerstvakantie
Vlak voor de kerstvakantie moet de tunnelboor klaar staan om in januari 2018 aan de eerste tunnelbuis - stad in, vanuit de diepe schacht gezien de rechter ring - te beginnen. Het boren van die eerste, 1.640 meter lange buis duurt volgens een zegsvrouw van het Rotterdamsebaan-project tot ongeveer juni. Het werk gaat dan 24 uur per dag, zeven dagen in de week door.

Aangekomen bij het eindpunt wordt de boorkop teruggebracht naar het startpunt tussen familiepark Drievliet en het terrein van golfvereniging Leeuwenbergh. De rest wordt achteruit teruggetrokken naar de startschacht, waar de twee delen opnieuw in elkaar worden gezet om in augustus aan het boorwerk voor de tweede tunnelbuis te beginnen. In december is ook deze tunnelbuis klaar.

Alles bij elkaar kost de aanleg van de Rotterdamsebaan, inclusief boortunnel, dik 640 miljoen euro.

Volledig scherm
© Frank Jansen
Volledig scherm
© Frank Jansen

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag