Volledig scherm
Haagse kermis © Frank Jansen

Festivals en evenementen leveren minder op voor lokale economie dan gedacht

Evenementen en festivals leveren de lokale economie vaak minder op dan gedacht, stelt de Haagse Rekenkamer. Ook van andere economische stokpaardjes in Den Haag zijn de positieve effecten zeker niet vanzelfsprekend. 

Dat blijkt uit het rapport Tel uit je winst dat de Haagse Rekenkamer vandaag naar buiten brengt. De belangrijkste conclusie daarin: niet alleen is niet duidelijk genoeg wat Den Haag met haar economische beleid wil bereiken, het is ook maar de vraag of wat ze daarvoor doet daadwerkelijk werkt. ‘De Haagse gemeenteraad heeft geen goed zicht op de kwaliteit en de effectiviteit van de 65 miljoen euro die jaarlijks beschikbaar is voor economisch beleid’, stelt de Rekenkamer.

Zo zijn bijvoorbeeld evenementen en festivals volgens het stadsbestuur van groot belang voor de lokale economie. Bezoekers van buiten de stad brengen immers geld mee dat ze in Den Haag uitgeven. Ook indirect profiteert de stad doordat bedrijven bijvoorbeeld (tijdelijk) extra personeel inhuren en bij leveranciers extra bestellingen doen.

Maar in zeventig internationale studies stellen de verschillende onderzoekers dat de economische impact van evenementen wordt overschat, ontdekte de Rekenkamer. In driekwart van deze onderzoeken ontdekte men slechts een (zeer) klein positief effect van evenementen en festivals op de economie.

Ook de zogeheten ‘clustervorming’ in de lokale economie blijkt geen garantie tot succes. Den Haag heeft onder meer het businesscluster ‘finance & legal’ en de zogeheten The Hague Security Delta waarin overheid, publieke sector en bedrijven samen optrekken om de Haagse economie tot grotere hoogtes te stuwen.

Koek

Maar uit literatuurstudies naar deze businessclusters blijkt dat er ‘nauwelijks tot geen wetenschappelijk bewijs is voor de positieve effecten van clusters’ concludeert de Rekenkamer.

Ook stelt de Haagse Rekenkamer dat de doelen van economisch beleid soms zo vaag zijn dat het in de praktijk nauwelijks te controleren is of die doelen wel of niet gehaald worden: ‘De koek moet groter’, lazen de onderzoekers bijvoorbeeld in een stuk van de gemeente.

Daar komt nog eens bij dat het beleid nogal eens onduidelijke begrippen bevat die voor meerdere interpretaties vastbaar zijn. Zo doet Den Haag bijvoorbeeld aan ‘citydressing’, heeft de stad ‘fieldlabs’, een ‘StartupDelta’ en ‘creatieve ecosystemen’.

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag