Volledig scherm
¶ Ward de Jong (links) en Gerjan Mientjes hebben berekend wat de kosten en baten zijn van een tunnel onder de N44, waar nu dagelijks lange files staan. © Remco Zwinkels

Filespook Wassenaar ondergronds bestrijden

De 70.000 filerijders op de N44 willen het, de VVD en Wassenaar ook: een tunnel. Twee studenten berekenden wat de megaklus onder dit filespook kost.

Over de gigantische investering die ondertunneling van de N44 tussen Den Haag en Wassenaar kost, is TU Delftstudent Ward de Jong (21) niet kinderachtig. ,,Zeshonderd miljoen'', zegt hij zonder blikken of blozen. Maar dan heb je ook 5,6 kilometer met twee buizen met drie rijstroken - waarvan één voor hulpdiensten - waar je als automobilist bij Hotel de Bijhorst de grond ingaat, 80 km/per uur rijdt en pas weer boven komt bij het begin van de A44 naar Amsterdam. Resultaat: tijdwinst, vergrote veiligheid, minder geluidsoverlast voor de omwonenden, minder stank en uitstoot van schadelijke stoffen.

Het wordt de langste tunnel van Nederland. Dé oplossing voor de 70.000 automobilisten die in de spitsen gemiddeld een half uur stilstaan op de weg van Den Haag naar Wassenaar en Amsterdam. De Jong heeft zijn kosten- en batenanalyse besproken met de VVD-fracties in Den Haag en Wassenaar. De VVD én de gemeente Wassenaar geven eveneens prioriteit aan een tunnel.

Analyse
Want of zo'n tunnel er wel of niet komt, is een politiek besluit, zeggen De Jong en mede-student Gerjan Mientjes (22). De stap dáárna is wel altijd een analyse, zoals De Jong en Mientjes hebben gemaakt als eindscriptie voor hun bachelor Transport en Logistiek.

Mientjes werkte een analyse voor een aanzienlijk kortere tunnel uit. Van vlak vóór de kruising Den Deijl tot het begin van de A44 naar Amsterdam. ,,Precies op het punt waar het 't meeste vaststaat.'' De kosten van aanleg zijn evenredig lager: tussen de 125 en 140 miljoen. ,,Maar de baten zijn ook minder. Je kan vóór de tunnel vast komen te zitten. Geluid en stank nemen minder af.''

Bomen
De langere tunnel biedt meer mogelijkheden. De Jong: ,,Je kan op het tunneldak bomen planten. Bovendien is op het dak een 50 km/uur weg nodig 0mdat je wel naar Wassenaar moet kunnen afslaan. Zo'n afslag zit niet in de tunnel.''

Hoe groot de investering voor de langste tunnel van Nederland ook is, de baten zijn er in de berekeningen van De Jong binnen 30 jaar ruim uit. In de kortere tunnel tussen de 10 en 15 jaar.

Mientjes en De Jong hanteren daarvoor kengetallen: berekeningen van tijdwinst, doorstroming, aantallen auto's. Schattingen zijn er over economische groei, toename van autoverkeer en het aantal mensen dat in de omgeving gaat wonen.

Eén ding weten De Jong en Mientjes zo goed als zeker: de baten van een tunnel zijn op den duur groter dan de kosten. Tenzij niemand die tunnel zou nemen. Maar daar gaan ze in hun berekeningen en uit eigen ervaring niet van uit. Mientjes' advies zou zijn om met de aanleg te beginnen direct nadat de nieuwe aftakking naar de A4, de Rijnlandroute, in 2023 klaar is. Dat heeft te maken met 'een dip in de verkeersintensiteit die dan ontstaat'.
De scripties van het duo zijn door de TU-profs beloond met een 7,5.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag

poll

Vind jij het erg om in Haagse winkels of horeca het Engels aangesproken te worden?

Vind jij het erg om in Haagse winkels of horeca het Engels aangesproken te worden?

  • Ja (72%)
  • Nee (23%)
  • Neutraal (5%)
4861 stemmen