Volledig scherm
Bij Bleizo, tussen Zoetermeer en Bleiswijk, moeten als alles goed gaat eind 2018 treinen stoppen. © archieffoto AD

Garantstelling van 9,5 miljoen voor station Bleizo

Station Bleizo kan worden gebouwd. De Zoetermeerse gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met de garantstelling hiervoor. De raad van Lansingerland stemde vorige week al in, dus nu staat niets de bouw van vervoerspunt Bleizo (kosten ruim 70 miljoen) in de weg.

Volledig scherm
Ook Randstadrail krijgt een halte bij station Bleizo. © archieffoto AD/Ron Jenner

Zoetermeer gaf ggroen licht voor een garantstelling van maximaal 9,5 miljoen euro. De overige kosten komen voor rekening van externe partijen zoals de Metropoolregio.

Als alles volgens planning verloopt, wordt het nieuwe station aan de A12, ten oosten van Zoetermeer, eind 2018 geopend.

Brug
Onder vervoersknooppunt Bleizo wordt een NS-station verstaan, een Randstadrailhalte inclusief wegen vanaf het huidige eindpunt van de verlengde Oosterheemlijn, pleinen aan de noord- en zuidzijde, parkeerplaatsen, fietsenstallingen, een brug voor fietsers en voetgangers over de A12 en het hoofdspoor en een bushalte aan de noord- en zuidzijde.

Er moet viermaal per uur een trein op het station gaan stoppen en ook zal de Randstadrail tien keer per uur halt houden bij ov-knooppunt Bleizo. Bij Bleizo staat ook het enorme schaatscomplex Transportium gepland.

Met de komst van het vervoersknooppunt wordt het openbaar vervoer voor de inwoners van Zoetermeer en Lansingerland veel beter geregeld.

Fietsers
Bewoners van Zoetermeer-Oosterheem die richting Utrecht willen met het ov, hebben via Bleizo een reistijdwinst van 25 minuten. De aanleg van de Randstadrail boven de A12 kost 18,54 miljoen euro. De bouw van het station is begroot op 20,70 miljoen. De nog aan te leggen infrastructuur voor fietsers en automobilisten gaat ruim 32 miljoen euro kosten.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag