Volledig scherm
De roodgrijze Avenio arriveert op het tramplatform boven Den Haag Centraal. © Jos van Leeuwen

Geen vonkenbak maar de Ferrari onder de trams

Waar blijven ze nou, die nieuwe trams? Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet. Nee, dat is niet waar. Je ziet ze soms. Maar je mag er nog niet in meerijden. De krant wel. Verslag van een probleemloze proefrit in de Avenio, 'de beste tram die er is'.

Volledig scherm
HTM'ers Remco, Wilma en Rob zijn blij met de Avenio. © Jos van Leeuwen

 Precies op het afgesproken tijdstip arriveert de roodgrijze tram bovenop Den Haag Centraal. Geen problemen dus in de tramtunnel en ook niet op het steile traject omhoog. Instappen mag niet, staat er op grote stickers. Maar de HTM wil via Facebook wel graag horen wat de Hagenaars ervan vinden. ,,Ik vind het wel een chique tram,'' zegt een mevrouw, die het jammer vindt dat ze niet mag instappen.

De krant - verslaggever en fotograaf - mag wel mee. Verder aan boord: een woordvoerster van de HTM, een instructeur en twee bestuurders in opleiding. Valt trouwens erg mee, die cursus. Als je trambestuurder bent, heb je de Avenio van Siemens in vier dagen onder de knie.

Rob Walther, de instructeur, is zeer positief over de tram. ,,Beter is niet te krijgen,'' zegt hij. We hadden niet anders verwacht. Stel je voor dat hij zou zeggen: 'Het is een miskoop.' Dan zouden de poppen aan het dansen zijn, tot in de burelen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag toe, het hoog boven de gewone burgers verheven orgaan dat het openbaar vervoer in beide steden bestiert.

Haagse wensen

Volledig scherm
Even in het donker in het tunneltje onder de N14. © Jos van Leeuwen
Quote

Toen de eerste Avenio's kwamen heb ik me meteen gemeld. Dit wilde ik meemaken.

Rob Walther, Instructeur

Beter kan niet. We nemen het graag aan, vooral ook omdat Walther vertelt dat producent Siemens aan tal van Haagse wensen en verlangens tegemoet is gekomen. Een van de opmerkelijkste is wel dat alle zestig voertuigen worden geleverd met voetbediening. ,,Je geeft dus stroom met een pedaal,'' legt de HTM'er uit. ,,De overgrote meerderheid van onze bestuurders heeft dat liever dan de handbesturing die er standaard in zit. De voertuigen van Ranstadrail hebben overigens ook handbesturing. We konden dus vergelijken. En kozen voor pedalen, net als in de oudere trams.'' Bestuurder Remco Ivangean (38) maakt het allemaal niet veel uit. ,,Ik rijd alles. Randstadrail, GTL8 (de gewone stadstram, red.) én bus.  Toen de eerste Avenio's kwamen heb ik me meteen gemeld. Dit wilde ik meemaken. Hoe het bevalt? Prima. Dit is wel de Ferrari onder de trams, denk ik. 'Wat moet je nou op zo'n vonkenbak', zeggen de collega's van de bus wel eens. Nou, ik weet het wel.''

Intussen glijdt de tram soepel richting Leidschendam. Het viaduct bij de zweefhalte Ternoot, waar de Randstadrailwagens in het begin een paar keer ontspoorden, levert geen problemen op. De keerlus diep in Leidschendam evenmin.

Schermpjes
Bestuurster Wilma van de Pol (55) neemt het 'roer' over. Het wordt eentonig, ook zij is enthousiast. ,,Lekker overzichtelijk allemaal en een hele brede voorruit. Je hebt echt een vorstelijk uitzicht.'' We staan bij dat 'overzichtelijk' wel even met onze ogen te knipperen, want rond de bestuurder bevinden zich maar liefst vijf schermpjes met beelden en informatie, variërend van de snelheid en controlelampjes tot een facettenbeeld dat de bestuurder toont wat zich achter zijn of haar rug in de wagen afspeelt.

Instructeur Walther heeft niet veel te doen, want Remco en Wilma rijden de Avenio alsof ze nooit anders hebben gedaan. De opleidingsritten duren voorlopig nog voort, want van de 400 uitgekozen bestuurders zijn er nu zo'n zestig Avenio-klaar. De HTM hoopt nog dit jaar met één nieuwe tram te gaan rijden op lijn 2 en volgend jaar op lijn 11. 

Zijn er dan helemaal geen problemen? Jawel. Eigenlijk is de Avenio een tikkeltje te breed voor het Haagse stadsnet. Daarom worden nu in hoog tempo banen, haltes en bruggen aangepast. Maar er zijn plekken in de stad die gewoon te krap blijven, zoals bijvoorbeeld de Zoutmanstraat en de kop van de Hobbemastraat. Voorlopig zal de HTM hier met de oude trams blijven rijden.

In samenwerking met indebuurt Den Haag