Gemeenten waarschuwen voor duurdere ov-kaartjes en minder trams en bussen: ‘We hebben geen keuze’
Bussen, trams en metro’s die minder vaak rijden, minder toezicht in de tram of metro en zelfs een duurder kaartje. Als er niet voor langere tijd steun komt van de overheid voor het ov in deze regio, zijn pijnlijke ingrepen als deze onvermijdelijk. Daarvoor waarschuwt bestuurder Marc Rosier van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Delen per e-mail
De MRDH, de opdrachtgever van het openbaar vervoer in dit gebied, roept het kabinet daarom nadrukkelijk op om de vervoerders financieel te blijven ondersteunen. Want door corona en de maatregelen om het virus te beteugelen zijn het aantal reizigers en daarmee de inkomsten van de vervoerders drastisch teruggelopen. Dit leidt tot forse verliezen bij de vervoersbedrijven in deze regio. In het slechtste scenario kunnen die de komende jaren oplopen tot bijna 1,2 miljard euro, aldus het samenwerkingsverband van 23 gemeenten,.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
AUTOTEST
Test Dacia Sandero: logisch, praktisch en scherp geprijsd
De Dacia Sandero is misschien wel de slimste nieuwe auto van dit moment: hij biedt meer ruimte en een betere uitrusting voor een lagere aanschafprijs. Bovendien rijdt hij verdienstelijk en is hij voordelig in het gebruik. -
PREMIUMavondklok
Zij gaan de straat op, ook ná 9 uur 's avonds: ‘De rust op straat, die is bizar’
De straat is verboden terrein na 21 uur, tenzij je een vitaal beroep hebt natuurlijk. Hoe ervaren die mensen van de avond de uitgestorven stadspleinen, lege trams, autoloze straten? ,,Een zaterdagavond zonder reuring en aangeschoten publiek, het is heel raar. Er komt geen auto meer voorbij.” -
Toch samen tijdens de lockdown: zo spreek je online af in virtual reality
Nu de lockdown zich nog langer uit lijkt te strekken, beginnen we de sociale uitjes steeds erger te missen. Een uitgelezen moment om in virtual reality te duiken, want met een vr-bril kun je elkaar toch ontmoeten, zonder risico op een coronabesmetting. -
PREMIUM
Strongman Angelo wil maar één ding: 200 kilo tillen voor zijn overleden vader
Krachtpatser Angelo van der Pas (28) weet één ding zeker: in juni moet en zal hij de eerste Nederlandse ‘strongman’ zijn die 200 kilo met gestrekte armen boven zijn hoofd kan tillen. De Delftenaar zal de beproeving in juni moeten afleggen zonder zijn allergrootste fan. ,,Mijn vader is in augustus overleden aan zijn hartziekte, dus ik zamel tegelijk ook geld in voor de Hartstichting. Ter ere van hem.” -
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen.
-
video
Twee mensen naar ziekenhuis na ovenbrand in woning Trekstraat
De brandweer is vanavond uitgerukt naar de Trekweg in Den Haag. In een portiekwoning op de hoek met de Noordpolderstraat werd een vreemde lucht geroken. Uiteindelijk bleek er een brandje te zijn in een oven. Twee mensen die rook hadden ingeademd zijn naar het ziekenhuis gebracht voor verdere controle. -
PREMIUMGolfbrekers
Ook alle vrijwilligers in de zorg zijn goud waard en onmisbaar: ‘De waardering is zó groot’
Ook alle vrijwilligers in de zorg zijn goud waard. En onmisbaar. Joke Janse is een van hen in het Medisch Centrum Landscheiding aan het Isabellaland. Ze doet nog veel meer. Een echte golfbreker. -
PREMIUM
HTM moet bezuinigen vanwege aanhoudende crisis; nog geen gevolgen voor personeel
Het openbaar vervoer in de Haagse regio moet vanwege de coronacrisis flink bezuinigen. Het aantal reizigers is fors afgenomen en het rijk wil daarom dat de vervoersbedrijven met een plan komen om het ov toekomstbestendig te maken. Dat ‘transitieprogramma’ is nu dus klaar. Op 24 maart nemen de gemeenten in deze regio daar een besluit over.
In samenwerking met indebuurt Den Haag