Volledig scherm
2018-02-04 10:34:14 DEN HAAG - Een tram rijdt over het spoor van de Randstadrail. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT © ANP XTRA

Haagse trams gaan straks veel vaker ondergronds

Den Haag moet meer tramtunnels krijgen. Bij station Den Haag Centraal, tussen het station en Madurodam en vanaf de Grote Markt naar Zuid-west gaan de trams straks ondergronds, als het aan het stadsbestuur ligt.

In de nota Schaalsprong OV waarschuwt Den Haag voor een 'doemscenario' als er de komende jaren niet voor vele honderden miljoenen wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer. ,,Als we niets doen, groeit het autoverkeer tot 2040 met zo’n 15 procent en nemen de files en de CO2-uitstoot in de stad flink toe,’’ zegt wethouder Tom de Bruijn (D66, verkeer)

Om de fors groeiende stad niet te laten vastlopen, wil het Haagse stadsbestuur meer, sneller en ook comfortabeler openbaar vervoer. Zo moet er een Koningscorridor komen: een Randstadrailverbinding   tussen Scheveningen, Madurodam, de Binckhorst, Den Haag Centraal, en de regio (Zoetermeer, Delft). Langs de Koningskade zouden deze trams op deze toekomstige lijn ondergronds gaan.

Doortrekken

Ook de Haagse Leyenburg-corridor (de huidige Randstadrail-verbinding tussen Zoetermeer en Den Haag Zuid-west/Loosduinen moet veel sneller en beter worden. Het is daarom de bedoeling dat de tramtunnel bij de Grote Marktstraat in de toekomst een flink eind wordt doorgetrokken: in elk geval tot de zogenoemde Zevensprong (bij het evangelisch centrum van Johan Maasbach), maar het liefst nog verder.

Dat is vooral nodig, omdat in Zuidwest in de toekomst duizenden extra mensen gaan wonen. Een ritje naar station Den Haag CS duurt nu (met 30 tot 40 minuten) veel te lang .

De gehoopte ‘ondergrondse passage’ voor de trams bij Station Den Haag Centraal is eveneens noodzakelijk.  ‘Zonder ingrijpen krijgt het openbaar vervoer bij station Den Haag Centraal  en in de tramtunnel Grote Marktstraat op cruciale onderdelen ernstige capaciteitsproblemen', heet het in de gemeentelijke toekomstvisie voor het ov.

De derde opknapbeurt die de Metropoolregio en Den Haag voor ogen hebben is regionaler: ze willen de zogeheten Oude Lijn tussen Leiden, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht flink moderniseren met extra haltes en met veel vaker rijdende metrovoertuigen. 

Drie miljard

Voor al die de ongekend grote ingrepen in het tramnetwerk is ook ongekend veel geld nodig: bij elkaar zo’n drie miljard euro, schatten gemeente en Metropoolregio. Dat geld moet opgehoest worden door het rijk, de gemeente, regiopartners en private investeerders als pensioenfondsen. Volgens de gemeente is dat mogelijk omdat het Haagse openbaar vervoer veel rendabeler wordt als de trams vaker en sneller gaan rijden.

De eerste stappen naar het nieuwe ov zullen zichtbaar zijn in de Binckhorst, in Scheveningen en in Den Haag Zuidwest, stelt Den Haag.  In 2040 moet alles klaar zijn: ,,Op deze manier houden we de stad leefbaar en bereikbaar’’, zegt wethouder De Bruijn. 

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag