Hagenaar moet veel geduld hebben in de auto: dit zijn de allerdrukste wegen
Wie in 2019 met de auto in de spits door Den Haag moest tuffen, stond gemiddeld 124 uur stil. De stad zakt daarmee een plekje op de TomTom Traffic Index, een lijst met files binnen steden, maar laat nog steeds Amsterdam, Rotterdam en Utrecht achter zich. Alleen Leidenaren moesten nog meer geduld hebben in het verkeer.
Saskia LoomansLaatste update:29-01-20, 16:55
Vijf dagen en vier uur. Dat is hoeveel tijd de Haagse automobilist in 2019 besteedde aan wachten in de file. Ter vergelijking: in die uren kun je ook 148 afleveringen van het populaire Wie Is De Mol kijken. De stad staat daarmee op nummer twee in de lijst. Buiten de spits duurde een gemiddeld ritje 28% langer, dat is een vertraging van zo'n acht minuten op een half uur. In de spits liep die extra tijd op tot 16 minuten.
Bottlenecks zijn vooral de Haagweg, de kruising van de Melis Stokelaan en de Troelstrakade, Rijswijkseweg, Geestbrugweg en Prins Clauslaan/Boslaan.
Absurde situatie
Vooral op 1 oktober van afgelopen jaar is een uitschieter te zien. Terwijl boeren met hun trekkers de hele stad platlegden, stonden Hagenaren muurvast. Zij deden gemiddeld bijna een uur over een ritje dat normaal gesproken de helft van de tijd in beslag zou moeten nemen.
In juni zorgde het rapport nog voor reuring in de Haagse gemeenteraad toen bleek dat de stad op plek één stond. Groep de Mos-raadslid Jelle Meinesz reageerde toen: ,,De situatie is absurd, er zijn verkeerde keuzes gemaakt als het gaat om wegversmallingen en minder parkeerplek. Op zich is het goed als meer mensen de fiets pakken, maar dat moet wel een vrije keuze zijn.” Joris Wijsmuller van Haagse Stadspartij vond juist dat de auto nog meer uit de stad moet worden verdreven om Den Haag leefbaar en bereikbaar te houden.
De auto blijft in de toekomst een rol spelen, maar het is wel de bedoeling dat die rol kleiner wordt
Robert van Asten, Wethouder
,,De tweede plek laat opnieuw zien dat het anders moet in Den Haag”, reageert wethouder Robert van Asten (Mobiliteit). ,,Te veel mensen pakken de auto voor korte ritjes, die beter kunnen met fiets of tram. Onze ambitie is dat Den Haag een echte fietsstad wordt voor alle Hagenaars.” De komende jaren groeit de stad naar zo'n 629.000 inwoners in 2040. Volgens Van Asten zijn het wegennet, openbaar vervoer en de fietspaden daar nu niet op berekend. ,,Als we nu niets doen, loopt het verkeer in Den Haag compleet vast. Afgelopen voorjaar zijn er daarom zes toekomstdoelen gepresenteerd. De auto blijft daarin een rol spelen, maar het is wel de bedoeling dat die rol kleiner wordt. Door goed OV, elektrische deelauto’s, -scooters en fietsen en betere voorzieningen voor fietsers willen we Hagenaren verleiden op een andere manier te reizen.”
Hagenaren die dagelijks vloekend in auto zitten, kunnen zich wel nog troosten met de internationale cijfers. Daarin verdwijnt Den Haag vliegensvlug uit de top van de lijst met steden als het Indiase Bangalore als concurrent. Daar was de extra reistijd namelijk gemiddeld zo’n 71%.
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.