Volledig scherm
PREMIUM
© VPRO

Het mysterie Robbie van Leeuwen

RockartRobbie van Leeuwen was niet alleen de man achter het succes van Venus, hij deed meer dan Shocking Blue. Museum RockArt in Hoek van Holland toont de vele kanten van zijn carrière.

Eindelijk is er een tentoonstelling over rocklegende Robbie van Leeuwen. Museum RockArt in Hoek van Holland bestaat 12,5 jaar en wilde met een bijzondere artiest voor de dag komen voor dat jubileum. Conservator Jaap Schut dook in de archieven van de man die al een kleine 40 jaar renteniert van de royalty's van de wereldhit Venus die hij ooit in een paar dagen opnam met zijn band Shocking Blue.

Jaap Schut hoort tot het kleine cirkeltje uit de Haagse rockscene dat toegang heeft gekregen tot het leven van de einzelgänger Van Leeuwen. De man die alles wat hij aanraakte in goud liet veranderen, had de muziekbusiness al begin jaren 80 de rug toegekeerd. Hij verhuisde naar Luxemburg en leefde daar een teruggetrokken bestaan. Niemand wist wat hij er deed. Hout stoken, een glaasje wijn drinken en een beetje staren naar het openhaardvuur, zo was het verhaal. De schoorsteen bleef onophoudelijk roken, niet alleen op de zes miljoen verkochte Venus-singles van Shocking Blue, maar ook op de vele covers die in de loop der jaren van het nummer zijn gemaakt.

Documentaire
Vijf jaar geleden doorbrak Van Leeuwen de stilte door mee te werken aan een documentaire die de VPRO uitzond in de serie Classic Albums. Door hem omzichtig te benaderen wist maker Jan Dirk Roeleven hem aan het praten te krijgen over het album At Home van Shocking Blue met daarop het legendarische Venus. ,,Het is lekker om de boeken te kunnen sluiten, nu kan ik over tot de orde van de dag'', zegt Van Leeuwen in de documentaire die ook in Museum RockArt is te zien (en op YouTube staat).

Het moet voor Roeleven op eieren lopen zijn geweest om de mensenschuwe muzikant voor zijn camera te krijgen. Zo wordt er met geen woord gerept over de beschuldiging dat Van Leeuwen plagiaat zou hebben gepleegd. De melodie van Venus lijkt namelijk akelig veel op die van The Banjo Song van het Amerikaanse folktrio The Big 3, een nummer dat op zijn beurt weer is ontleend aan een andere traditionele folksong. Door dit gevoelige punt weg te laten weet Roeleven de muzikant nog één keer over te halen de akkoorden van Venus te spelen. De opname gebeurt in het warme nest van RockArt en aan het einde van het liedje verzucht Van Leeuwen: 'Mag ik nou naar huis?'

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag