Volledig scherm

Hoe creëer je een nieuw icoon Kijkduin?

Vraag bij het nieuwsDe vuurtoren is het icoon van Kijkduin, maar deze gaat vervangen worden door een theepot. Hoe creëer je een nieuw icoon?

Er is grote woede onder bewoners van Kijkduin nadat bekend is geworden dat de vuurtoren daar een nieuwe functie krijgt. Een projectontwikkelaar heeft hele andere plannen met 'het symbool van Kijkduin'. Hij is van plan om de toren om te vormen tot een theepot.

Een icoon is een beroemd object voor tenminste een bepaalde groep mensen en onderscheidt zich door een symbolische of esthetische betekenis, volgens Wouter Jan Verheul, onderzoeker aan de TU Delft en auteur van het boek Stedelijke iconen. Een icoon vertelt iets over de plek waar het staat. Beroemde voorbeelden zijn de Erasmusbrug in Rotterdam, de Eiffeltoren in Parijs, maar ook de Haagse tieten, de wolkenkrabber waarin verschillende ministeries zijn gevestigd. De samenleving heeft zelf bepaald dat dit iconen zijn, vertelt Verheul. ,,Van tevoren is het lastig te voorspellen of iets een icoon wordt. Het zijn plekken waar mensen naartoe gaan, waarvan foto's worden gemaakt voor ansichtkaarten of sociale media.'' Vaak zijn de bekendste iconen moeilijk kopieerbaar. ,,Dat noem je first mover advantage. Het is nieuw en dus aantrekkelijk voor de media. The London Eye is een icoon en is veel gekopieerd door andere steden.'' Maar geen werd zo beroemd als de Londense variant.

Iconen maken een stad fotogeniek, zorgen voor extra toerisme en het is goed voor de lokale economie. Maar om het een succesvol icoon te laten worden, is het belangrijk dat de bevolking ambassadeur is. Zij moeten achter het ontwerp staan en moeten het verhaal van het icoon doorvertellen aan anderen. ,,De lokale gemeenschap is ambassadeur van de plek. Bij het ontwikkelen van een icoon is de kracht van het verhaal belangrijk. In welke mate is het herkenbaar? Maar een icoon moet ook het dna van de plek vertegenwoordigen.''

Mislukt

Het komt niet zelden voor dat een icoon 'mislukt'. Zo werden de wereldbollen bij het nieuwe Rotterdam CS afgekeurd omdat het op veel negatieve reacties van de bevolking kon rekenen.

Of Kijkduin nog te redden valt, hangt van verschillende factoren af, volgens Verheul. ,,Ik zou willen weten wat de projectontwikkelaar met de plek ambieert. Welke identiteit heeft het? Kan de ontwikkelaar de bevolking alsnog overtuigen met zijn verhaal?''

Volgens Verheul is het verstandig om van tevoren na te gaan wat de gemeenschap belangrijk vindt. ,,En als mensen gehecht zijn aan een bepaald icoon, dan is het soms goed om het icoon te behouden.‘’

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag