Volledig scherm
PREMIUM
© Fred Leeflang

Jakkeren of juist schoon en stil? Vooral gemeenten rond A12 pleiten voor verlaging limiet

De maximumsnelheid op snelwegen ligt onder een vergrootglas. Gemeenten dringen steeds vaker aan op langzamer rijden, vanwege geluids-overlast en fijnstof.

Volledig scherm
© Fred Leeflang

Het lijkt bovendien de makkelijkste oplossing voor het stikfstofprobleem. Boze boeren en bouwers zetten dat onderwerp de afgelopen weken met stip op de politieke agenda. De veestapel moest gehalveerd worden, zo klonk het vanuit Den Haag. En bouwprojecten liggen stil terwijl de woningnood juist nijpend is. Op het Binnenhof is daarom snel een oplossing bedacht: verlaag de maximumsnelheid op snelwegen. Zo komt er weer ‘stikstofruimte’ vrij en kunnen er weer woningen worden gebouwd.

Maar er zijn meer redenen denkbaar om af te stappen van de populaire 130 kilometer per uur. Langzamer rijden is beter voor het milieu, levert minder herrie op en bij ongelukken is het letsel minder heftig, zo klinken de pleidooien in verschillende gemeenteraden.

  1. Gloednieuw congrescentrum in New Babylon: ‘Als we hier een congres hebben, profiteert de hele stad’
    PREMIUM

    Gloednieuw congrescen­trum in New Babylon: ‘Als we hier een congres hebben, profiteert de hele stad’

    Internationale congressen zijn steeds belangrijker aan het worden voor Den Haag. Ze leveren de stad jaarlijks tientallen miljoenen euro's op. Het aantal congressen in de hofstad blijft ook maar groeien. Het gloednieuwe The Hague Conference Centre in New Babylon hoopt een graantje van deze lucratieve markt mee te pikken. In het moderne zalencentrum is zowel ruimte voor kleinere als grotere groepen tot 650 personen. ,,Onze grootste troef is deze locatie.’’

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag