Volledig scherm
De Veenkade © Frank Jansen

'Laat weer water stromen door de oude grachten'

Den Haag moet oude grachten in ere herstellen. Meer water is goed voor het toerisme, de levendigheid en leefbaarheid in de binnenstad, vinden ondernemers en de politiek. 'De grachten zijn waardevol, daar moeten we trotser op zijn.'

Volledig scherm
© Jazz in de Gracht

Breek het Piet Heinplein open, herstel de waterwegen van de Loosduinsekade en de Brouwersgracht. Zorg voor mooie verlichting en kunst op de bruggen, regel aanmeerplekken, en organiseer meer evenementen zoals Jazz in de Gracht.

Partijen in de gemeenteraad en ondernemers in de stad willen vol inzetten op Den Haag als grachtenstad. Fracties broeden nog op plannen, de Haagse VVD presenteert dinsdag een nota met wensenlijstje. ,,Bootje varen, waterfietsen, kanoën, het kan nu allemaal in de grachten.'' Toch gebeurt dat nog te weinig in de stad, vindt de partij.

Quote

Het moet structu­reel centraal staan. We kunnen er veel meer mee doen

VVD-raadslid Ingrid Michon

Koers
Lokale politici en ondernemers kijken soms jaloers naar bekende grachtensteden als Amsterdam en Delft. Het stadsbestuur besloot daarom jaren geleden om meer ruimte te geven aan de Haagse grachten. Kades worden opgeknapt en verfraaid, oude waterwegen in ere hersteld, zoals recent de Noordwal/Veenkade.

VVD-raadslid Ingrid Michon wil een grote grachtenagenda. ,,Het moet structureel centraal staan. We kunnen er veel meer mee doen. Mensen vinden het heel waardevol, kijk maar naar de tevredenheid over de Veenkade.''

Een straat vervangen door een gracht is een megaklus die tientallen miljoenen euro's kan kosten. Dat geld heeft het stadsbestuur nu niet op de plank liggen. 

Quote

Zo'n terrasboot: iedereen vindt dat toch leuk?

Raadslid Michon

Mogelijkheden
Maar omdat veel partijen op dezelfde lijn zitten, verwacht raadslid Michon dat er de komende jaren mogelijkheden komen. ,,Het is ook gewoon een mooi plaatje. De Avenue Culinaire zonder gracht ziet er heel anders uit. En zo'n terrasboot: iedereen vindt dat toch leuk?''

Ondernemers in het Zeeheldenkwartier pleitten er onlangs voor om het Piet Heinplein open te breken, zodat de wijk weer een mooie entree krijgt.
En er wordt nu, onder meer op verzoek van het CDA, onderzocht of de stadsgrachten aangesloten kunnen worden op de zee, zodat 'toeristen vanaf het Centraal Station met een bootje naar zee kunnen gaan'. De PVV pleitte er jaren geleden ook al voor om Den Haag meer als grachtenstad op de kaart te zetten, onder meer met een sloepenrace en viswedstrijd.

Minder asfalt
Coalitiepartij D66 ziet behalve toeristische kansen ook andere positieve aspecten: meer water betekent minder wegen en dus minder autoverkeer in het centrum. ,,Een verbetering van de leefbaarheid,'' stelt D66-fractieleider Robert van Asten.

Net als veel andere Hollandse steden telde Den Haag eeuwen geleden diverse waterwegen in de binnenstad. Velen zijn inmiddels gedempt of deels verdwenen onder het wegdek.

Reageren? hc.lezers@ad.nl

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag