Volledig scherm
Foto ter illustratie. © anp

Medewerkers ok leren beter te communiceren

Om fouten uit te bannen gaan alle ok-medewerkers van het Hagaziekenhuis op communicatietraining. ,,Je wilt niet hebben dat vier mensen van elkaar denken dat de ander al bloed bestelt." Alle medewerkers op de ok, van de operatie-assistent tot medewerkers op de uitslaapkamer en de chirurg, doen mee aan de trainingen. In totaal gaat het om zo'n 150 medewerkers.

Het is bijzonder dat het ziekenhuis dit doet, zegt Tim van der Zwan, die de trainingen verzorgt. Zelf werkt hij als anesthesioloog (narcose-specialist) bij het ziekenhuis. ,,Op spoedeisende hulpen gebeurt het vaak wel, maar niet op andere afdelingen.'' Om een voorbeeld te noemen van waar het mis kan gaan: ,,Dat er wordt geroepen om extra bloed. En dat iedereen van elkaar denkt: dat doet hij of zij al. Of dat je met vijf taken tegelijk bezig bent en de verkeerde medicijnen doorgeeft.''

Quote

We zijn mensen en mensen maken fouten. Dan moet je een situatie creëren waarin dat onmogelijk is

Tim van der Zwan

Tijdens de trainingen wordt een levensechte situatie geoefend in de operatiekamer. Die wordt gestuurd door Van der Zwan. ,,Om het extra moeilijk te maken kan ik bijvoorbeeld de chirurg flauw laten vallen, de bloeddruk van de patiënt plots laten dalen of een apparaat uit laten vallen.''

In al die situaties weten de medewerkers precies wat ze moeten doen, stelt hij. ,,Iedereen is keigoed.'' Waar het op aankomt: verloopt de communicatie ook vlekkeloos? ,,Als er iets misgaat, blijkt het nooit aan de medische vaardigheden te liggen. Het ligt aan de communicatie.'' Daar valt de winst te halen. ,,Ik zeg altijd: we zijn mensen en mensen maken fouten. Dan moet je een situatie creëren waarin dat onmogelijk is. Door dit soort oefeningen filter je mogelijke fouten eruit.''

Luchtvaart

Van der Zwan geeft de training al een aantal jaar op de ok, maar nieuw is dat de medewerkers nu ook allemaal een cursus CRM, crew resource management, hebben gevolgd, zodat iedereen goed beslagen ten ijs komt. ,,CRM komt uit de luchtvaart. Je leert op een systematische manier communiceren, bijvoorbeeld in conflictsituaties.''

Dat is vooral belangrijk in crisissituaties, als het gaat om leven of dood. ,,Wij hebben hier het hartcentrum en een enorme spoedpost. Dan komt het erop aan.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag