Volledig scherm
Diana Wind © privéfoto

‘Museum Rijswijk verdient veel meer naamsbekendheid dan het nu heeft’

Diana Wind is sinds een half jaar curator hedendaagse kunst bij Museum Rijswijk. Haar eerste tentoonstelling opent op 17 januari.

U volgt Anne Kloosterboer op die er lange tijd heeft gewerkt, gaat er veel veranderen onder uw leiding?

,,Anne is met pensioen gegaan, maar met haar heeft het museum al een nieuwe koers ingezet. Die ga ik voortzetten.''

Wat is die koers?

,,Museum Rijswijk heeft drie sterke pijlers: textiel, papier en erfgoed. Die gebruiken we om onze identiteit te versterken. Bij onze kunsttentoonstellingen is circa 80 procent van de werken van papier of textiel.''

Kende u het museum al goed voordat u hier kwam werken?

,,Ik kwam bij alle tentoonstellingen, van Internationale Papier Biënnale tot de dubbelexpositie van ontwerpers Bas Kosters en Preta Wolzak die hier afgelopen jaar is gehouden. Het is een prachtig museum.''

U bent 20 jaar directeur van Stedelijk Museum Schiedam geweest. Ziet u parallellen met Rijswijk?

,,Toen ik daar begon trok het museum 8500 bezoekers per jaar. Na uitbreidingen en een ander tentoonstellingsbeleid werden dat er tijdens een topjaar 84.000. Als we aan het begin van het seizoen op een kunstmarkt stonden, kregen we vaak de opmerking 'goh, ik wist niet dat Schiedam een museum had'. Museum Rijswijk verdient eveneens veel meer naamsbekendheid dan het nu heeft.''

Uw eerste tentoonstelling in januari staat in het teken van de doodzieke oude kastanjeboom voor de deur van het museum. Waarom dat?

,,De bijna 200 jaar oude boom was een icoon van het museum en dient als metafoor voor de bezorgdheid voor de natuur. Tien kunstenaars laten vanuit verschillende invalshoeken zien hoe ingenieus de cyclus van het leven in de natuur is.''

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag