Na Park + Ride werkt Den Haag nu aan Park + Bike
Na de Park en Ride (P+R)-terreinen gaan we als het aan verkeerswethouder De Bruijn ligt in Den Haag kennis maken met Park en Bike-locaties. Daar stapt de automobilist dus niet over op het openbaar vervoer, maar pakt hij de fiets.
Delen per e-mail
Het Haagse college is zo tevreden over de Park en Rides in en om de stad, dat ze P+R wil uitbreiden én iets nieuws wil ontwikkelen. Zo broedt verkeerswethouder Tom de Bruijn op plannen voor een nog onbekend aantal Park en Bike (P+B)-locaties in Den Haag. ,,Het doel is dat de overstap van auto naar leenfiets net zo eenvoudig en vanzelfsprekend wordt als de overstap van auto naar openbaar vervoer.''
De verwachting is dat het college in mei met een officieel voorstel komt over P+R en P+B.
Routes
De wethouder verwacht met het nieuwe initiatief het fietsgebruik te vergroten. Dat is tussen 2010 en 2014 al met 12 procent toegenomen in de hofstad. De komende jaren moeten nog meer Hagenaars (vaker) op de pedalen. In 2020 moet het fietsgebruik met dertig procent zijn toegenomen. Dat zijn 182 miljoen fietsritjes.
Waar de auto/fiets-locaties moeten komen, kan De Bruijn nu nog niet vertellen. ,,Maar uiteraard zullen we voor deze overstappunten goed kijken naar afstanden en routes. Ik denk dat de afstanden in Den Haag zich uitstekend lenen voor dit concept, zowel naar het werk als naar Scheveningen.''
De komende weken worden in het stadhuis benut om de plannen voor P+B verder uit te werken. ,,Waarschijnlijk gaan we het bedrijfsleven erbij betrekken. Voor een ondernemer kan het interessant zijn om op die nieuwe plekken de fietsenverhuur op te gaan pakken.''
Parkeeropbrengsten
Amsterdam probeerde in 2014 een Park + Bike-initiatief van de grond te krijgen. Daar sneuvelde het idee uiteindelijk, omdat de gemeente geen commerciële partij kon vinden, die de fietsverhuur ter hand wilde nemen.
Momenteel pompt de gemeente Den Haag jaarlijks acht ton in Park en Ride. De exploitatie wordt gedekt door onder meer de parkeeropbrengsten en verkeersbudgetten. Van de vier grote steden in de Randstad heeft Den Haag de voordeligste deal voor de P+R-gebruikers
Een gezin van vier personen dat de auto stalt bij P+R Hoornwijck is doordeweeks 4 euro kwijt en in het weekeinde de helft. Voor dat bedrag kunnen ze parkeren én met zijn vieren met de tram de binnenstad in of naar het strand.
Dagjesmensen die Rotterdam willen bezoeken zijn aanzienlijk meer geld kwijt. Het P+R-parkeren kost daar slechts 2 euro, maar voor een metro-retourtje naar de stad moet vervolgens ook nog eens 11,52 euro worden afgetikt. En als zo'n gezin van vier personen geen ov-chip heeft, lopen de kosten op naar ongeveer 20 euro, want dan moeten er ov-dagkaarten worden aangeschaft.'
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Kinderen aan de moestuin: 'Kweek in eierdoos of maak van druivendoosje een kweekkastje'
Als je eenmaal bezig bent met gezond eten voor kinderen, is het een kleine stap naar je eigen groenten kweken. Marije Woertman uit Deventer wil kinderen aanzetten hun eigen groente en fruit te verbouwen. ‘Wat is er nou lekkerder dan je zelf geteelde worteltjes of komkommers eten?’ Om de drempel voor onder andere ouders nog lager te maken, opent ze nu een ‘Voorbeeld Kindermoestuin’. -
Houtwijkers krijgen betaald parkeren (op verzoek)
Per 1 oktober 2016 zal in een deel van de Haagse wijk Houtwijk betaald parkeren worden ingevoerd. Tom de Bruijn, wethouder van financiën, verkeer, vervoer en milieu, stelt dat het de wens is van de inwoners en de gebruikers van de buurt. -
P+R Rotterdam blijkt peperduur voor gezin
Gezinnen die met de auto een bezoek brengen aan een van de vier grote steden, zijn in Rotterdam veruit het duurst uit. Daar waar in Den Haag maximaal 4 euro moet worden betaald, is dat in Rotterdam bijna 14 euro. De VVD reageert geschokt. -
Dit zijn de beste smartwatches van dit moment
Smartwatches worden steeds slimmer en gevarieerder, maar welke kun je het beste kopen? We zetten samen met de redactie van Tweakers de beste opties van verschillende merken op een rij. -
Fietscoach in Haags centrum wordt straal genegeerd
Honderden vrije plekjes in de fietsenstalling? Kooplustige Hagenaren hebben er lak aan. Hun tweewielers worden nog altijd massaal geplaatst in de Grote Marktstraat: daar waar het verboden is. Aanwijzingen van coaches negeert de fietser veelal. 'Het kost te veel tijd mijn fiets in de stalling neer te zetten.'
-
'Schaf betaald parkeren af, het jaagt mensen weg'
Een groeiend aantal gemeenten gooit het parkeerbeleid over een andere boeg. In plaats van de tarieven te verhogen, maken zij parkeren spotgoedkoop of zelfs gratis in de hoop klanten naar winkelgebieden te lokken. -
PREMIUM
400 jaar geleden ontsnapte Hugo de Groot in beroemde boekenkist: ‘een Delfts wonderkind’
Talloze wetenschappelijke artikelen zijn er over geschreven en verwoede discussies leidden tot een soort wedstrijd wie de echte had. Nou, dé boekenkist waarin Hugo de Groot ontsnapte uit Slot Loevestein, precies 400 jaar geleden, staat toch echt in Museum Prinsenhof Delft. Denken ze. -
Dragons' Den
Investeren in stilgevallen festivalbranche? De Dragons durven het aan met deze start-up
De barman in je broekzak. Zo omschreef Dragons’ Den-deelnemer Daniel van Drunen zijn dienst die luistert naar de naam Airchip. In de laatste aflevering van het seizoen was te zien hoe hij en zijn compagnon Jan ten Kate op zoek gingen naar een investering van 200.000 euro. Ze overtuigden Won Yip en Nikkie Plessen om beiden 150.000 euro te investeren.
In samenwerking met indebuurt Den Haag