Naar Aken met de trein? Vanaf 2025 mogelijk met directe verbinding vanaf Den Haag
Uitstapjes naar Duitse steden, het drielandenpunt of even buurten in België. Dat kan allemaal goed met een verblijf in Aken. Van Den Haag naar de zogeheten keizerstad reizen duurt even, maar daar komt mogelijk verandering in. De NS wil een nieuwe internationale treinverbinding naar de Duitse stad proberen te realiseren.
Delen per e-mail
De NS deed een inventarisatie waaruit bleek dat de trein kan rijden op de route van Den Haag via Rotterdam en Eindhoven en dan vervolgens bij Heerlen de grens met Duitsland over kan gaan. Wel zouden er een aantal aanpassingen nodig zijn. Voor het zover is, gemikt wordt op 2025, moet eerst aan een aantal voorwaarden zoals financiering worden voldaan. Het bedrijf gaat daarover in gesprek met onder meer ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Mocht het zover komen, dan duurt de treinreis tussen Den Haag en Aken drie uur. In de Duitse stad kunnen reizigers de Thalys richting Frankrijk pakken en overstappen op de ICE die Duitsland doorkruist. De trein zou daardoor ‘een goede concurrent voor de auto en het vliegtuig zijn’, volgens de NS. Ook zouden elke dag 1250 internationale reizigers van en naar Aken en 2000 reizigers in Nederland profiteren van het nieuwe traject. De reistijdwinst op het traject kan oplopen tot 25 minuten.
Enthousiast
De Haagse wethouder Van Asten is erg enthousiast over de plannen. ,,Als Den Haag kijken we hoe we onze treinverbindingen naar het oosten kunnen uitbreiden. Nu deze kans voorbij komt, grijpen we deze met beide handen aan. Den Haag - Heerlen - Aken betekent een flinke versterking van de verbinding tussen Zuid-Holland, Brabant, Limburg met Nordrhein-Westfalen. Bovendien geeft het ook een extra link met het Duitse net van de snelle ICE treinen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met zwembroek, luchtbed én tram 1 weer naar strand
Het heeft even geduurd, maar vanaf maandag 8 maart kunnen de Delftenaren weer met tramlijn 1 het strand bij Scheveningen bereiken. -
Alles over de sport in de regio Den Haag
-
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMINTERVIEW
Tijdelijke opvolger Jan van Zanen weet hoe hoog de Dom is, maar kent Utrecht verder amper
De ervaren tussenpaus die Utrecht zocht, is gevonden in het hoge noorden. PvdA’er Peter den Oudsten (68) komt uit het Friese Tytsjerk, een klein dorpje vlak bij Leeuwarden. Hij volgt per 1 juli tijdelijk burgemeester Jan van Zanen op die naar Den Haag vertrekt. ,,Het is een tweede natuur van mij om iets te doen wat maatschappelijk nut heeft.’’ -
Premier Rutte ontvangt in Den Haag handtekeningen voor behoud van banen Vredestein
DEN HAAG - Onderweg van torentje naar de plenaire vergaderzaal van de Tweede Kamer, werd premier Mark Rutte woensdagochtend ‘overvallen’ door een delegatie van Vredestein, die hem een petitie met handtekeningen aanbood.
-
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Sekswerkers komen met ‘peepshow op wielen’ naar Den Haag: ‘We worden behandeld als kleuters’
Vanaf volgende week mogen we weer naar de schoonheidsspecialist en naar de kapper, maar sekswerkers zijn uitgezonderd van de versoepelde coronamaatregelen. Zij protesteren dinsdag in Den Haag tegen de beslissing van het kabinet om sekswerk als contactberoep uit te sluiten. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?
In samenwerking met indebuurt Den Haag