Volledig scherm
PREMIUM
Martijn Padding en Aurélie Lierman. © Frank Jansen

Nieuwe Mozarts in de maak

ComponistTwee eeuwen na de dood van Mozart en Beethoven staan jongeren nog altijd in de rij voor de componistenopleiding aan het  Conservatorium. Sommigen kunnen amper noten lezen, maar maken wel de mooiste muziekstukken op de pc.

Quote

We doen hier heel erg ons best om onafhanke­lij­ke studenten te creëren, die niet onder de docent staan, maar ernaast

Martijn Padding

Als kind verbeterde Martijn Padding al sonates van Beethoven om ze 'net even iets mooier te maken'. Zijn toenmalig pianolerares juichte dat toe, omdat ze vermoedde dat er een groot componist in hem schuilde.
Die open houding kenmerkt nog altijd het progressieve denken van de 'Haagse School', de muzikale stroming die na de Tweede Wereldoorlog werd opgezet door docenten van het Koninklijk Conservatorium (KC).

,,We doen hier heel erg ons best om onafhankelijke studenten te creëren, die niet onder de docent staan, maar ernaast'', vertelt Padding, inmiddels een internationaal gevierd componist én hoofd van de opleiding compositie aan het KC. ,,Wij kijken wat studenten willen en passen ons daarop aan. Zo moet onderwijs werken, in plaats van die top-downhouding, waarin je naar beneden schreeuwt wat er moet gebeuren.'' Deze filosofie spreekt jongeren uit de hele wereld aan.

Voor komend schooljaar zijn er op het KC ruim duizend aanmeldingen binnengekomen, waarvan 85 voor de opleiding tot componist. Na een strenge selectieprocedure worden er daarvan zo'n achttien aangenomen. De totale opleiding (bachelor en master) bestaat uit 52 studenten. Dat is heel groot voor Europese begrippen.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag