Nooit meer huiswerk op het Veurs Lyceum

VideoHet moet de droom zijn van elke tiener: een leven zonder huiswerk. Het Veurs Lyceum in Leidschendam maakt het mogelijk. Rector Charlotte van Thiel introduceerde dit schooljaar het revolutionaire ‘flexrooster’. 

Uit gewoonte fietsen de leerlingen van het Veurs Lyceum in Leidschendam nog steeds met hun schooltas naar huis. Maar eigenlijk hoeft dat vanaf dit schooljaar niet meer. Het lesrooster op het Veurs is volledig op zijn kop gezet. Zozeer zelfs, dat een leerling die een beetje handig plant geen huiswerk heeft. En z’n boekentas dus op school zou kunnen laten.

Tot deze zomer was het Veurs een gewone school. ,,We draaiden een 45 minutenrooster’’, zegt rector Charlotte van Thiel-Tuininga. ,,Van tien voor half negen ’s ochtends tot diep in de middag hadden de leerlingen les. Als je pech had, acht verschillende vakken op een dag. Leerlingen waren bijna meer tijd kwijt met het in- en uitpakken van de boekentas dan dat ze volwaardig les kregen. Laat staan dat er genoeg ruimte was om echt in gesprek te gaan met de leerlingen.’’

Dat moest anders, besloot Van Thiel. Ze had al eens gehoord over het flexrooster. Een rooster waarbij je meestal maar drie vakken op een dag krijgt en zo min mogelijk huiswerk. ,,En niet zomaar een uurtje les, nee tachtig minuten lang’’, zegt Van Thiel. ,,Dus zelfs met in- en uitpakken van de boekentas is er meer dan genoeg tijd om je écht in de stof te verdiepen.’’ Dat verdiepen kan voor en na school nóg een slagje intenser, als leerlingen de flexuren kunnen bezoeken (zie kader).

Volledig scherm
Rector Charlotte van Tiel van het Veurs Lyceum met leerlingen op het studieplein van de school. © Jacques Zorgman
Quote

De beperkte spannings­boog van tieners was natuurlijk ook bij ouders een bron van zorg. Daarom hebben we de docenten gevraagd een rustmoment­je in te bouwen.

Charlotte van Thiel

De omschakeling vergde nogal wat van de docenten. ,,Een deel van de leerkrachten moest de lessen totaal anders gaan indelen. Ook is niet elke methode toegespitst op tachtig minuten les. Dat betekent dat je iets nieuws moet bedenken.’’ Dat ging volgens de rector bij de meesten zonder morren. ,,Wat ik hoor, is dat ze er nu voornamelijk energie van krijgen.’’

Maar hoe houden de leerlingen het vol, tachtig minuten luisteren naar een docent? ,,De beperkte spanningsboog van tieners was natuurlijk ook bij ouders een bron van zorg’’, zegt Van Thiel. ,,Daarom hebben we de docenten gevraagd een rustmomentje in te bouwen. Halverwege de les gaat het een paar minuten over de voetbalwedstrijd van de avond ervoor. Of een klein quizje. Daarna kan iedereen er weer tegenaan.’’

Daarnaast krijgen de leerlingen een heerlijk toetje: een huiswerkvrij bestaan. ,,Huiswerkarm’’, haast ze te zeggen. ,,We kunnen niet garanderen dat je nooit iets mee naar huis hoeft te nemen. Maar als leerlingen de flexuren goed plannen, kan je echt naar huis zonder boekentas. Zodat je de rest van de dag vrij hebt voor andere leuke dingen.’’

Onderwijs hoort op school thuis, is dan ook de nieuwe filosofie op het Veurs. Ook ouders zijn er blij mee. ,,Geen geworstel als hun kinderen

’s avonds om hulp vragen bij die lastige sommen. En geen kinderen meer die urenlang op hun kamer zitten te blokken.’’

Rust
Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van het flexrooster, erkent Van Thiel. ,,Maar ik zie wat het met leerlingen doet. Het geeft rust op de schooldag. En rust voor de docenten die niet meer zo vaak hoeven op te starten en af te ronden.’’ Daarnaast is er meer ruimte voor ‘diepgang’ in de lessen. ,,Docenten kunnen eens een andere werkvorm uitproberen. Er is veel meer afwisseling.’’

Of het ook in de schoolprestaties tot uiting komt, moet nog blijken. ,,De eindexamenresultaten zijn daarvoor de beste graadmeter. Maar het heeft eigenlijk pas zin te vergelijken als de huidige brugklassers examen doen. Die hebben dan immers al die tijd volgens het flexrooster gewerkt. En zelfs dan weet je eigenlijk nog niets. Pas na een lange reeks examens kan je pas echt een gefundeerde uitspraak doen.’’ Dus gaan Van Thiel en haar docenten voorlopig maar gewoon af op de eigen ervaring. ,,Het doet een beroep op de eigen verantwoordelijkheid en flexibiliteit van leerlingen. En dat vinden ze geweldig. Wat wil je nog meer?’’

Reageren? hc.lezers@ad.nl

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag