Volledig scherm
Deelfiets van Mobike. © GUUS SCHOONEWILLE

Ook Den Haag gaat aan de deelfiets

Lang heerste er scepsis en angst voor overlast. Maar ook de gemeente Den Haag gaat nu serieus aan de deelfiets. Komend voorjaar beginnen drie aanbieders aan een proef van een half jaar.

Zo biedt het bedrijf Mobike straks maximaal 500 deelfietsen aan in de zone Beatrixkwartier - Centrum. GoAbout gaat hetzelfde doen in de zone Beatrixkwartier. Een derde aanbieder, Felyx, gaat zelfs aan de slag met deelscooters in het gebied Scheveningen - Internationale zone - Centrum.

,,We doen een proef om te zien hoeveel animo er in Den Haag is voor de deelfiets’’, zegt wethouder mobiliteit Robert van Asten. ,,Hoe vaak gebruiken mensen zo’n fiets? En zijn het vooral forenzen of mensen die in de stad blijven? Ook testen we hoe we de overlast van fietsen op straat kunnen voorkomen.’’ 

Geen vaste uitgiftepunten

De deelfietsen en de elektrische deelscooters staan straks niet bij vaste uitgiftepunten. Ze kunnen overal in het verspreidingsgebied van de drie aanbieders worden opgehaald en neergezet. Via een app kunnen klanten de beschikbare fietsen en -scooters in Den Haag vinden.

In Amsterdam liep dit systeem vorig jaar zomer nog uit op een chaos. De uitpuilende fietsrekken en overvolle stoepen waren eerst de bewoners en daarna ook het stadsbestuur een doorn in het oog. Er dreigde net als in Den Haag een totaalverbod op deelfietsen, maar uiteindelijk geven beide grote steden de deelfiets alsnog een kans met nieuwe aanbieders van fietsen.

Wethouder Van Asten is niet bang voor Amsterdamse taferelen in Den Haag. ,,Dat waren de beginjaren van de deelfiets, een periode waarin de cowboys het voor het zeggen hadden. Nu zijn er veel serieuzere aanbieders die geleerd hebben van de fouten van hun voorgangers’’, zo meent hij.

Volle trottoirs

Bovendien is het concept van de deelfiets te belangrijk om te negeren. In een stad waar het fietsgebruik almaar toeneemt, waarin vooroorlogse wijken al kampen met volle trottoirs met fietsen, kan de deelfiets uitkomst bieden.

,,Bij de grote stations kun je stallingen blijven bijbouwen’’, weet van Asten. ,,Als we dankzij de deelfiets ervoor kunnen zorgen dat er veel minder fietsen een hele dag onbenut bij zo’n station geparkeerd staan, dan is dat natuurlijk pure winst.’’

Na de proefperiode van drie maanden gaan de aanbieders en de gemeente opnieuw om tafel. Is de ‘pilot’ een succes, dan kunnen de bedrijven meer fietsen gaan inzetten in grotere delen van de stad.

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag

Poll

Een Burger King op de Grote Markt is...

Een Burger King op de Grote Markt is...

  • een goed idee (30%)
  • een slecht idee (70%)
714 stemmen