Op de voorgrond een ijscokar van C. Jamin, op de hoek van de Lange Houtstraat, in 1965.
Volledig scherm
PREMIUM
Op de voorgrond een ijscokar van C. Jamin, op de hoek van de Lange Houtstraat, in 1965. © Haags Gemeentearchief

‘Opa, geen Sjamin, het is gewoon Jamin, zoals je het schrijft’

Lieve RachelLeo van der Velde schrijft wekelijks een brief aan kleindochter Rachel (9) waarin hij haar vertelt over het Den Haag van toen. Deze week in de rubriek Lieve Rachel: steeds meer boeven en snoepwinkel Jamin.

  1. Contrast tussen Haagse Laak en Wassenaar kan haast niet groter: ‘Ik heb hier alles wat mijn hartje begeert’
    PREMIUM

    Contrast tussen Haagse Laak en Wassenaar kan haast niet groter: ‘Ik heb hier alles wat mijn hartje begeert’

    Beide plekken liggen slechts op 13 kilometer afstand van elkaar. Maar in Laakkwartier-Oost zijn maar weinig bewoners tevreden met hun leefomgeving terwijl inwoners van Wassenaar het gevoel hebben dat ze in het paradijs wonen. Met een rapportcijfer van 5,2 is er geen wijk in Nederland die door haar inwoners zo slecht wordt beoordeeld als Laakkwartier-Oost, blijkt uit onderzoek. Wassenaar staat in de top 10 van beste gemeenten.
  2. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  3. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen
    25

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag