Volledig scherm
Den Haag wil meer reuring op de grachten, zoals hier met muziekfestival Jazz in de gracht. © Jazz in de Gracht

Oude grachten en nieuwe vaarwegen in Den Haag gaan open

Oude grachten in ere herstellen, compleet nieuwe waterwegen en havens, extra aanlegsteigers en meer bootverhuur. Met een reeks maatregelen wil de gemeente van Den Haag een echte grachtenstad maken. 'Het is hier geen Amsterdam: het wordt gezellig druk'.

Volledig scherm
Een schets van het Piet Heinplein mèt gracht. Een droombeeld, noemt wethouder Revis dit. © Gemeente Den Haag

Wat zijn de plannen?

-Extra aanlegsteigers voor passanten.
-Verhuur fluisterbootjes rond de Bierkade, Madurodam, de Veenkade en Fokkerhaven.
-Historische schepencarrousel Calandkade.
-Bossloot bij Koekamp opengraven voor opstapplaats rondvaartboten.
-Haagse Grachten app.
-Extra laadpunten e-sloepen.
-Binckhorsthavens weer operationeel.
-Hemsterhuisstraatbrug en Herenbrug verhogen voor betere doorvaarbaarheid.
-Nieuwe vaarverbindingen Erasmusweg en verlengde Valkenbosvaart.
-Opengraven gracht Piet Heinplein.
-Scheepswrakken verwijderen (vooral bij Neherkade).
-Kano-netwerk wordt uitgebreid naar Leiden en Zoetermeer.

,,Het water wordt populairder'', zegt verantwoordelijk wethouder Boudewijn Revis (VVD, buitenruimte). ,,Een jaar of tien geleden hadden we een paar rondvaartorganisaties, nu meer dan tien. We zien steeds meer kano's en sups.''

Twintig maatregelen
Het actieprogramma dat het college woensdagavond naar de raad stuurde, bevat meer dan twintig maatregelen die de binnenwateren beter en aantrekkelijker moeten maken. ,,Dat is fijn voor inwoners en toeristen.'' Revis begint met het laaghangend fruit, maatregelen die weinig geld kosten. Er komen nieuwe verhuur- en laadpunten voor fluisterboten, extra aanlegsteigers, een Grachten-app en het kano-netwerk wordt uitgebreid.
Aan de Calandkade zijn straks historische schepen te bezichtigen. En scheepswrakken - zoals rond de Neherkade - worden weggehaald.

Grote ingrepen
Grotere ingrepen, zoals de verlenging van de Valkenbosvaart, een nieuwe vaarweg aan de Erasmusweg en de verhoging van verschillende bruggen worden nader onderzocht, net als het opengraven van grachten bij de Koekamp en het Piet Heinplein: ,,Het opengooien van dat plein is een droombeeld, maar ik wil het echt graag op de agenda houden.'' De benodigde 8,5 miljoen euro is er nu niet.

Den Haag als echte grachtenstad is een diep gekoesterde wens van veel partijen. Tal van fracties lanceerden al voorstellen waarbij de wildste ideeën voorbij kwamen: van nieuwe vaarwegen, grachten en havens tot botenraces en meer muziekevenementen op het water. Het actieprogramma is een duidelijke stap in die richting, vindt Revis: ,,Voor sommige dingen is nu nog geen geld. Maar het gaat stap voor stap. En ik reken er echt op dat in het volgende coalitieakkoord flink aandacht komt voor ons binnenwater.''

'Geen Amsterdam'
De wethouder vreest niet voor overlast of andere leefbaarheidsproblemen: ,,Het is hier geen Amsterdam: het kan misschien wat drukker worden in de grachten, maar dan wel gezellig druk.''

Volledig scherm
Suppen op de Haagse grachten is steeds populairder. © Frank Jansen
  1. Bewoners centraal in deel 2 van docu 'Binckhorst'

    Bewoners centraal in deel 2 van docu 'Binckhorst'

    In de hele Haagse regio is waarschijnlijk nergens een wijk te vinden die in een paar jaar tijd zo'n grote metamorfose zal ondergaan als de Binckhorst. Nu nog grotendeels een enorm bedrijventerrein, straks een wijk waar werken en wonen gelijkwaardig aan elkaar zijn. Het bracht theatervrouw Wilma Marijnissen en filmmaker Marsel Loermans op het idee van een documentaireserie over de Binckhorst, waarvan het eerste deel alweer drie jaar geleden verscheen en onder meer door TV West werd uitgezonden.

In samenwerking met indebuurt Den Haag