Volledig scherm
PREMIUM
Minister Kajsa Ollongren verkent in Delft het Schieoevers-gebied, geflankeerd door de Delftse wethouder Raymond de Prez. © Fred Leeflang

Oude spoorlijn wordt motor van massale woningbouw

De weilanden rond de stad zijn van oudsher de plek om nieuwe huizen te bouwen. In de zuidelijke Randstad is een heuse trendbreuk aanstaande. De komende tien jaar worden in Leiden, Den Haag, Rijswijk, Delft, Rotterdam en Dordrecht 75.000 woningen langs de aloude spoorlijn gebouwd. ,,We hebben die huizen hard nodig.''

Quote

Met die spoorlijn moet nu echter wel wat gebeuren

Lennart Harpe

De toekomst is allang begonnen. In Delft, waar de heipalen dreunen op een plek waar de stad vijf jaar geleden nog werd doorsneden door een spoorviaduct. De trein rijdt inmiddels ondergronds, het nieuwe stadskantoor is klaar, net als een wijkje waar mensen binnen de woningblokken hun eigen woning en gevel mochten ontwerpen. Het zijn voorbodes van het grotere werk: de bouw van nog eens 1500 woningen, vooral bedoeld om het snel uitdijende aantal kenniswerkers in Delft te huisvesten. 

Delft staat niet op zichzelf. Ook in steden als Leiden, Rijswijk, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht, Schiedam en Zoetermeer staan grootscheepse woningplannen op stapel. Niet langer in de weilanden buiten de bebouwde kom, maar in het hart van de stad langs een stokoude spoorlijn. Reeds in 1848 reed de eerste trein vanuit Den Haag over dit tracé Rotterdam in. 

,,Met die spoorlijn moet nu echter wel wat gebeuren,'' zegt de Delftse wethouder Lennart Harpe. ,,We moeten op dit traject naar vier sporen, want al die nieuwe bewoners moeten worden vervoerd. Met intercity's tussen de grote stations, maar daarnaast vooral fijnmaziger met een lightrailverbinding. De Randstadrail leert dat daar een enorme behoefte aan is.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag