Volledig scherm
Hubert de Givenchy. © Frank Jansen

Overleden ontwerper De Givenchy krijgt plekje in eregalerij Gemeentemuseum

Met Coco Chanel, Christian Dior en Yves Saint Laurent vormde hij de voorhoede van de Franse mode-industrie van de twintigste eeuw. De gisteren op 91-jarige leeftijd overleden couturier Hubert de Givenchy behoorde niet alleen tot de Franse adel en jetset, hij had ook een speciale band met het Gemeentemuseum in Den Haag. 

De Givenchy was in november 2016 nog enkele dagen in Den Haag om mee te werken aan de modetentoonstelling To Audrey With Love, een eerbetoon aan zijn muze Audrey Hepburn. ,,Het was voor mij heel emotioneel om te doen’’, zei hij destijds bij de presentatie. ,,Ik denk nog elke dag aan Audrey en voel ook hier voortdurend haar aanwezigheid.’’

Bij het Gemeentemuseum ging er dan ook gisteren een schokgolfje door het personeel toen bekend was dat de grote meester was overleden. ,,Iedereen, van onze directeur tot het beveiligingspersoneel, is er bedroefd om’’, zegt Madelief Hohé, modeconservator van het Gemeentemuseum. ,,Het was ook zo’n aardige en bescheiden man, net als zijn vriendin voor het leven Audrey Hepburn. De Givenchy maakte met iedereen een praatje en kende zijn mensen.’’

Eerbetoon

Volledig scherm
Hubert de Givenchy (89) was zelf aanwezig (links) bij de opening en presentatie van zijn tentoonstelling To Audrey With Love in het Gemeentemuseum in 2016. © Frank Jansen

Een grote overzichtstentoonstelling in het Thyssen-Bornemisza Museum in Madrid leek het laatste eerbetoon bij leven te worden aan de Parijse modeontwerper. Totdat het Gemeentemuseum met het plan kwam een expositie te wijden aan zijn onvoorwaardelijke vriendschap met actrice Audrey Hepburn. Hubert de Givenchy werkte voor de grootsten der aarde als Grace Kelly, prinses Carolina van Monaco en Jacqueline Kennedy Onassis, maar met de Nederlands-Amerikaanse Hepburn had hij een zeer innige band. ,,Die was louter platonisch’’, benadrukte hij nog eens fijntjes tijdens zijn bezoek aan Den Haag. Ook omdat het Gemeentemuseum in 1988 al een tentoonstelling had gewijd aan hem en Hepburn – beiden waren aanwezig bij de opening – hoefde hij geen moment te aarzelen om in 2016 opnieuw zijn medewerking te verlenen.  

Een postuum eerbetoon aan zijn relatie met Audrey Hepburn was een laatste stille wens van de ontwerper. Madelief Hohé zocht hem op in zijn huis in Parijs en speciaal voor de tentoonstelling verleende hij toegang tot het atelier van zijn modehuis dat hij in 1995 al had overgedragen aan zijn opvolgers. Pronkstuk van de tentoonstelling was de jurk die Audrey Hepburn droeg in de film Breakfast At Tiffany’s, een uit zwart Italiaanse zijde opgetrokken jurk die tot de tien meest iconische kledingontwerpen van de 20ste eeuw horen. 

Alsnog een modeontwerp van hem exposeren is volgens Madelief Hohé niet mogelijk, omdat kleding daarvoor te kwetsbaar is. Wel komt er zo gauw mogelijk een ‘liefdevol portret’ van De Givenchy te hangen in de eregalerij van het Gemeentemuseum.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Den Haag en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag