Volledig scherm
© Frank Jansen

Parkeerplaats voor de deur almaar schaarser

Het aantal buurten met fikse parkeerdruk neemt toe. Bewoners van onder meer het Valkenboskwartier, de Bomenbuurt en het Sweelinckplein kunnen steeds moeilijker een parkeerplaats vinden in de straat. Boosdoener is de goedkope tweede vergunning.

Den Haag kreeg er de afgelopen jaren bijna 2.000 parkeerplekken bij. Overal in de stad werden die toegevoegd. Ook het betaald parkeren is uitgebreid.

Desondanks stijgt het aantal buurten met een parkeerdruk van boven de 90 procent: van 19 in 2015 naar 23 vorig jaar (in totaal telt Den Haag 114 buurten). Bij de nieuwe wijken met parkeerstress horen onder meer het Valkenboskwartier, de Bomenbuurt en het Sweelinckplein.

Quote

In sommige buurten is geen ruimte meer om parkeer­plaat­sen toe te voegen zonder dat dit de leefbaar­heid aantast

Tom de Bruijn

Vergunning
Vermoedelijke boosdoener is de goedkope tweede parkeervergunning, schrijft verkeerswethouder Tom de Bruijn (D66) in een brief aan de gemeenteraad. ,,Dat kan mensen verleiden een vergunning aan te vragen voor hun tweede auto, in plaats van op zoek te gaan naar andere stallingsoplossingen.'' Ruimte voor extra parkeerplaatsen is er in deze wijken nauwelijks. 

Om een groter tekort aan parkeerplekken in de stad te voorkomen, worden nog eens 750 plaatsen op straat toegevoegd, onder meer in Laakkwartier Oost en -West, Bezuidenhout-Oost en de Bloemen- en Vruchtenbuurt. Meer plannen worden gesmeed maar het houdt ergens op, waarschuwt De Bruijn. ,,In sommige buurten is geen ruimte meer om parkeerplaatsen toe te voegen zonder dat dit de leefbaarheid aantast.''

Discussie
Mede daarom ziet hij de noodzaak van een grondige discussie over dit thema. Het startschot daarvoor geeft hij binnenkort zelf, als De Bruijn met de mobiliteitsvisie komt. In dat stuk worden de vervoerskwesties beschreven die Den Haag te wachten staan als de stad met circa 80.000 inwoners groeit. 

Die mobiliteitsvisie had eigenlijk al eerder besproken moeten worden. Maar het thema is controversieel binnen de vijfpartijencoalitie. 

Tegenover progressieve partijen als D66 en HSP staat de VVD, die bij de coalitievorming alle anti-automaatregelen heeft geblokkeerd. 

Voor D66-fractieleider Robert van Asten is duidelijk dat er een ander parkeerbeleid nodig is: ,,Om de stad echt leefbaar te houden, zal de ruimte voor de auto moeten worden beperkt.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag