Volledig scherm
Leegstand in winkelcentrum In de Bogaard. © NICO SCHOUTEN

‘Probleem met winkelleegstand Rijswijk kan nog 10 jaar duren’

Lege winkelruiten en deuren achter slot en grendel. Geen aantrekkelijk beeld voor het winkelend publiek. Rijswijks winkelcentrum In de Bogaard kampt al jaren met een grote winkelleegstand en de oplossing blijkt op korte termijn lastig. 

Rijswijk prijkt aan top van gemeenten met de grootste winkelleegstand: in 2018 stond maar liefst vierentwintig procent van de winkels leeg. En lege winkels zorgen voor een negatieve spiraal: consumenten schrikken van de leegstand, waardoor de hele winkelstraat onaantrekkelijk wordt voor bezoekers. 

In de jaren zestig was In de Bogaard een van de grootste en modernste winkelcentra van Nederland. De afgelopen jaren kampte het winkelgebied met grote leegstand, en na het faillissement van de V&D was het hek van de dam. Zo staat er in De Terp, een winkelpassage van 25.000 vierkante meter, alleen nog maar de New Yorker. 

Oplossing

Om het tij te keren, besloot de gemeente Rijswijk samen met externe bureaus en winkeleigenaren een plan op te stellen om het centrum weer aantrekkelijk te maken voor bezoekers. Lege winkelpanden moeten ruimte maken voor woningen, het winkelcentrum wordt compacter en er komt meer groen voor recreatie. 

Volgens Merlijn van der Laak, de centrummanager van Rijswijk, moet het winkelcentrum een nieuwe weg inslaan: ,,In de Bogaard was een koopmachine. Dat moet je niet meer willen. Het winkelgebied moet meer worden dan een boodschappencentrum.” Ook retaildeskundige Anja Overdiek vindt dat een groter aanbod aan servicemogelijkheden een uitkomst biedt: ,,Rijswijk heeft een winkelcentrum 2.0 nodig. Het moet meer klantgericht zijn, bijvoorbeeld met crèches en servicepunten voor ouderen.” 

De transformatie van het winkelcentrum kan volgens Van Der Laak zelfs tien jaar duren. Dit komt doordat er veel winkeleigenaren zijn die akkoord moeten gaan met de nieuwe plannen. 

Leegstand in Nederland

Volgens cijfers van Locatus en het Planbureau voor de Leefomgeving, kampt Nederland nog steeds met een grote winkelleegstand. Acht procent van de winkeloppervlakte wordt niet gebruikt. Hoewel de leegstand in de afgelopen twee jaar daalde, is deze nog altijd hoger dan in crisisjaar 2008.  Online winkelen en grote steden die retailreuzen aantrekken leiden ertoe dat kleine en middelgrote gemeentes winkelruimtes niet meer gevuld krijgen. 

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag

Poll

Een Burger King op de Grote Markt is...

Een Burger King op de Grote Markt is...

  • een goed idee (30%)
  • een slecht idee (70%)
833 stemmen