Remhulp op Haagse trams moet aanrijdingen voorkomen

VideoDe Haagse trams krijgen dit jaar al, als eerste in Nederland, een slim remsysteem dat trambestuurders gaat helpen om aanrijdingen te voorkomen in de drukke binnenstad. Deze remhulp wordt in de nieuwste tram ingebouwd. 

Het bestaat uit een radarsensor en een speciale camera. Deze detecteren of er grote obstakels op het spoor zijn. Het systeem waarschuwt dan de trambestuurder en remt zo nodig zelf als hij of zij niet tijdig reageert.

Trambestuurders moeten dagelijks tientallen keren bovenop de rem om aanrijdingen te voorkomen. Vaak gaat het om fietsers en voetgangers die plotseling oversteken en niet uitkijken. 

Ook automobilisten die plotseling remmen of hun auto op de rails stilzetten zorgen voor onveilige verkeerssituaties.

Eenvoudig

Volledig scherm
Ter illustratie. © ANP

Tot stilstand komen is voor een tram minder eenvoudig dan voor bijvoorbeeld een bus. Een tram heeft vanwege zijn gewicht een twee tot drie keer langere remweg dan een auto. Sneller kunnen remmen voorkomt  dan ook slachtoffers en schade. De praktijkervaring met de remhulp moet uitwijzen of het systeem voldoende ondersteuning biedt aan de bestuurder die zelf volledig verantwoordelijk blijft voor het veilig besturen van de tram.

De HTM testte het systeem eerder uitvoerig zonder reizigers aan boord. Als laatste fase van dit traject gaat HTM ervaring opdoen in de praktijk. De trambestuurders die gaan rijden met de remhulp zijn inmiddels opgeleid. Als de ervaringen positief zijn, wil HTM alle grijs-rode stadstrams verspreid over 2019 gaan uitrusten met dit systeem. Daarna bekijkt HTM of de wit-blauwe trams van de Randstadrail ook een remhulpsysteem kunnen krijgen. De verouderde rood-beige trams zullen rond 2024 worden vervangen door nieuwe brede trams. De remhulp is een van de eisen die HTM stelt aan deze nieuwe tram.

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag