Stapelverliefd op 'n bolide van 100 miljoen euro

VideoGodfried Bomans sprak in 1963 over de Duitse diva Marlene Dietrich de woorden 'had mijn vrouw maar één zo'n been'. Voor autoliefhebbers is de Uhlenhaut Coupé van Mercedes-Benz net zo aanlokkelijk. De racewagen is 100 miljoen euro waard.

Volledig scherm
Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum: ,,Het is echt uniek dat de wagen hier mag staan.'' © Jacques Zorgman

De tentoonstelling Silver Arrows, racing cars of Mercedes Benz of the 1950's in het Louwman Museum is een soort snoepwinkel. Je ziet volwassen kerels weer in jongens veranderen als ze de hal binnenkomen en oog in oog staan met de heilige graal in de autosport: de Uhlenhaut Coupé.

Het betreft een zilverkleurige sportwagen, met de motor van de beproefde Formule 1 race-auto van Mercedes-Benz. Maar dan in een gesloten model met twee vleugeldeuren en sierlijke koplampen. Ook het dashboard van de twoseater is verfijnd. ,,Von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt'', zong Dietrich ooit. En mannen worden ook echt verliefd op deze droomwagen. ,,Een Amerikaanse journalist van autobladen was laatst compleet in shock toen hij de coupé zag. 'Als ik hier dood neerval, laat me maar liggen', zei hij tegen mij'', aldus directeur Ronald Kooyman van het Louwman Museum. ,,Het is echt uniek dat de wagen hier mag staan.''

Tijdens het gesprek vergapen Japanse toeristen zich aan de coupé en maken ze veel foto's. Dat mag, maar aanraken of over de catwalk lopen of erop zitten is streng verboden. Behalve in dit geval voor de directeur, omdat hij op de foto gaat tussen de racemonsters. ,,Het moet niet gekker worden'', verzucht een suppoost.

Even terug naar de grote blikvanger. Deze Mercedes is prachtig gestroomlijnd, heeft acht cilinders en kan 300 kilometer per uur. Interesse? De wagen is niet te koop!

Volledig scherm
© Jacques Zorgman

Duurste

De geschatte waarde van deze droomauto zou ook haast niemand kunnen opbrengen. Die is 100 miljoen euro. Ja, u leest het goed. ,,Het is de duurste sportwagen ter wereld. En wij hebben Mercedes-Benz in Stuttgart beloofd hem weer keurig terug te brengen'', vertelt Kooyman.

De coupé is vernoemd naar de ontwerper en tevens hoofd van de testafdeling van de autofabrikant Rudolf Uhlenhaut (1906-1989), in Londen geboren als zoon van een Duitse vader en een Britse moeder. ,,Hij was een grote man bij Mercedes.'' De ingenieur ontwierp deze versie van de 300 SLR om er wedstrijden mee te rijden. Maar daarvoor is de wagen nooit gebruikt, omdat Mercedes zich in 1955 terugtrok uit de autoracerij.

Uhlenhaut mocht deze bolide dus gebruiken als bedrijfswagen. Het verhaal gaat dat hij te laat dreigde te komen voor een vergadering en de afstand München-Stuttgart (220 kilometer) in een uur aflegde. Kooyman: ,,Hij had ook dempers op de wagen laten aanbrengen, omdat de buren nogal klaagden over het lawaai.''

Volledig scherm
Het dashboard van de Coupé, © Jacques Zorgman
Volledig scherm
De Uhlenhaut Coupé, de heilige graal in de autosport. © Jacques Zorgman

De tentoonstelling in het Louwman museum is een vervolg op de expo met Silver Arrows uit de jaren 30 in 2012. ,,Over een paar jaar geven we een overzicht van racewagens na 1985'', aldus de directeur van het museum. ,,We kozen nu voor Mercedes-Benz, omdat het een topmerk is en grondlegger van de automobiel.'' De wagens staan normaliter in Stuttgart en het komt zelden voor dat ze worden uitgeleend. Het is een korte maar zeer bewogen periode die hier wordt belicht. Vanaf 1952, toen Mercedes terugkwam in de autosport met de 300 SL Rennsportwagen, gemaakt op basis van een limousine (bekend als de Adenauer) met ultralichte carrosserie, magnesiumlegering en meer vondsten. De coureurs behaalden veel overwinningen, onder meer in Zandvoort in 1955, waar Juan Manuel Fangio de Grand Prix won met 0,3 seconden verschil voor Stirling Moss, een legende. De beelden zijn te zien bij de wagen van het type W196 R met startnummer 8.

Het grootste drama in de racewereld in datzelfde jaar ontbreekt in de expo: de crash bij de 24 uurs-race van Le Mans waarbij 82 mensen omkwamen. ,,Dat is een keuze van Mercedes-Benz. Volgens de fabrikant speelde dit ook geen rol bij het stoppen met de autosport in 1955. Ze hadden de wagens getest en wilden zich toeleggen op productie.''

Een model van de Mercedes die racete op Le Mans staat op Das Blaue Wunder, een transporter die wel 170 kilometer per uur kon rijden naar de fabriek of het circuit.

De bolides zijn tot uiterlijk 2 september te bezichtigen. ,,We kunnen niet verlengen'', zegt Kooyman. Voor mensen die alles willen weten over techniek, cilinders, pompen en historie is bij elke wagen uitgebreide informatie te scannen. louwmanmuseum.nl

Volledig scherm
© Jacques Zorgman

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag