Volledig scherm
Tram 1 Scheveningseweg © Remco Zwinkels

Sukkelgang als tramsporen niet worden vernieuwd

Trampassagiers lopen een reëel risico straks met een sukkelgangetje over de Scheveningseweg te rijden. Als de tramsporen niet snel worden vernieuwd, schroeft HTM de snelheid van de trams nóg verder omlaag.

Dat zegt HTM-directeur Jaap Bierman in een interview met deze krant. De vervanging van de 3,5 kilometer tramspoor langs de Scheveningseweg is al een tijd lang keiharde noodzaak volgens HTM. De kwaliteit van de rails is inmiddels zó slecht dat de vervoerder onlangs de opdracht gaf om met een aangepaste snelheid over de het traject te rijden.

,,En als er niet snel nieuw spoor komt, zie ik me genoodzaakt de snelheid nog verder omlaag te schroeven’’, zegt Bierman. ,,Misschien wel terug naar tien kilometer per uur.’’ Hij wil dan ook het liefst dat de gemeenteraad snel groen licht geeft voor de vervanging van het spoor.

Maar daarvoor moeten er wel 120 bomen wijken. Is bomenkap in Den Haag áltijd een heikel punt, bij de monumentale Scheveningseweg ligt het helemaal gevoelig. Tegenstanders van de kap vinden dat het Haagse stadsgezicht er ernstig door wordt aangetast. Sommigen menen dat HTM een dubbele agenda heeft. Zo sprak bezorgde bewoner Enny Kleikamp in een eerder debat de vrees uit dat de sporen alleen vervangen moesten worden om de komst van nieuwe, brede trams mogelijk te maken. ,,Laat HTM en Siemens niet de uitstraling van Den Haag bepalen,’’ zo zei ze, verwijzend naar de Duitse tramfabrikant.

Belangrijk

Quote

De discussie staat helemaal los van de vraag wat voor type trams we in de toekomst mogen bestellen

Jaap Bierman

Die theorieën worden door Bierman met kracht van de hand gewezen. ,,De discussie staat helemaal los van de vraag wat voor type trams we in de toekomst mogen bestellen. Ook al krijgen we smalle trams, dan nog is het belangrijk om op de Scheveningseweg de mogelijkheid te hebben om er brede trams te laten rijden. Op lijn 9 rijden immers sinds een paar jaar al Avenio’s. Als daar een stremming is, zou het heel handig zijn als we de Scheveningseweg als calamiteitenroute kunnen gebruiken. Daarvoor is nieuw spoor nodig.’’

Een eventuele nieuwe tram komt pas in 2024 naar Den Haag. Tot die tijd rijden sowieso de oude, vertrouwde rood-witte trams over de Scheveningseweg. Dat type tram kan ook over een verbreedde trambaan rijden.

De gemeenteraad vergadert morgen over de kwestie. 

In samenwerking met indebuurt Den Haag