Tunnel Tesla is primeur in Rotterdamsebaan

VIDEODe Rotterdamsebaan heeft een ondergrondse primeur: een elektrisch bevoorradingsvoertuig. Ofwel: de Tunnel Tesla. Het gevaarte van 31 meter is veel schoner en veiliger voor de medewerkers van de boorfabriek onder de grond. 

Het voertuig met ruimtevaartuiterlijk is een segmentenwagen. Er passen acht tunnelelementen op en met die acht elementen kan één tunnelring worden gebouwd. Tijdens het boren van de 4 kilometer lange verbindingsweg tussen Knooppunt Ypenburg (A4 en A13) en het centrum van Den Haag zijn er twee segmentenwagens die om en om naar de boormachine rijden. De Rotterdamsebaan kost 670 miljoen euro. 

24/7

De werkzaamheden onder de grond gaan 24/7 door. Op 1 juli 2020 moeten de eerste auto's door de Victory Boogie Woogie Tunnel rijden. De tunnel verdwijnt bij het huidige parkeerterrein van familiepark Drievliet bij Ypenburg onder de grond. De tunnel loopt onder de Westvlietweg door, de archeologische vindplaats Forum Hadriani onderdoor,  heel Voorburg-West én de Binckhorst-haven door. In de Binckhorst komt de Rotterdamsebaan weer boven de grond bij de Zonweg.

Aan de Rotterdamsebaan wordt al vier jaar gewerkt. Met als beginpunt 2014 en het verleggen van kabels en leidingen en het opnieuw inrichten van een aantal wegen in de Binckhorst. Het is een van de meest spectaculaire bouwwerken van de stad. 

31 meter ondergronds

De boortunnel van de Rotterdamsebaan bestaat uit twee tunnelbuizen van circa 10 meter doorsnede met twee rijstroken. De buizen liggen op zo'n 4 meter afstand van elkaar. Deze buizen zijn om de 250 meter met elkaar verbonden door dwarsverbindingen. Het diepste punt van de weg ligt op 31 meter onder de grond, ter hoogte van de volkstuinen in Voorburg-West.

Volledig scherm
Twee van zulke supersonische voertuigen bevoorraden de boorfabriek van de Rotterdamsebaan. De 670 miljoen kostende verbindingsweg tussen Knooppunt Ypenburg en Den Haag, Binckhorst. © AD

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag