Unieke koffiebar met dove barista's: 'Wie koffie wil, moet zich aanpassen'

VideoEen koffiebar in een bank? Heel bijzonder is dat tegenwoordig niet meer. Maar bij het kantoor van ABN Amro aan de Haagse Koningskade bestel je niet zomaar je latte. Alleen met gebaren krijg je je kopje dampende koffie van een van de ‘gebarista’s’ oftewel een dove barista.

Volledig scherm
Dove barista Cynthia. © Frank Jansen

Naast de trap in het entree van de bank staat een koffiebar van zo’n anderhalve meter breed. Op een kruk zit een vrouw met schort om te wachten tot er iemand een bakje koffie bij haar bestelt. Het lijkt op het eerste gezicht een doorsnee koffiebar, tot een klant van de bank, Dimitri Ruwers (39), langsloopt. 

De man uit Almere drukt op het menuscherm, kiest voor cappuccino en kijkt even naar de video die dan verschijnt. Daarop is iemand te zien die in gebarentaal de bestelling uitbeeldt. Ruwers herhaalt het gebaar voor de dove barista door zijn handen vanachter naar voren langs zijn hoofd te halen die vervolgens met een glimlach de bestelling klaarmaakt. ,,Ik ben er zo van onder de indruk’’, zegt hij, terwijl hij zijn cappuccino aanpakt. ,,We leven in een maatschappij waarin doven zich moeten aanpassen aan ons. Nu is het andersom. Als je koffie wilt, moet je je wel aanpassen aan hen.’’ 

De Sign Language Coffee Bar is sinds vorige week geopend in het kantoor. Den Haag is daarmee de derde stad waar de bar in een ABN-kantoor is te vinden. Eerder openden ze ook al in Amsterdam en Rotterdam. Een van de doelen is het vergroten van de wereld van doven en hen aan werk te helpen. ,,Zij kunnen zich goed concentreren, doordat ze niets horen. Daarom doen ze vaak veel studies met de gedachte dat ze dan makkelijk aan een baan kunnen komen. Eenmaal op de arbeidsmarkt merken ze dat het moeizaam kan gaan’’, vertelt kantoordirecteur Kees Olivier. ,,Dat kan het zelfvertrouwen beschadigen. Wij bieden ze een volwaardige baan waar doven gewoon contact met mensen hebben.’’

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag