Vegetarische Snackbar stopt met Deliveroo: ‘Geen normen en waarden’
De Vegetarische Snackbar aan het Haagse Stationsplein stopt per direct met de samenwerking met Deliveroo. Het populaire restaurant heeft het helemaal gehad met het gebrek aan ‘normen en waarden’ van de bezorgdienst.
Navin BhagwatLaatste update:20-09-18, 17:12
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Volgens Konrad Szymanski van de Vegetarische Snackbar was een combinatie van onvriendelijke bezorgers en gebrek aan communicatie vanuit het Deliveroo-hoofdkantoor de druppel die de emmer deed overlopen. ,,Het is meerdere malen misgegaan met de bezorging door het gedrag van de bezorgers’’, zegt hij. ,,Dan kwamen ze binnen en vroegen hoe lang het duurde tot de bestelling klaar was. Als we dan aangaven dat het vier of vijf minuten zou duren, vonden ze dat te lang en reden ze door. Dan moesten we snel een nieuwe bezorger regelen, waardoor de bestellingen te laat of in het ergste geval niet aankwamen.’’
De snackbar zocht contact met Deliveroo, maar een gesprek bleef uit. ,,We hebben meermalen gemaild over de problemen, maar nooit reactie gekregen’’, zegt Szymanski. ,,Ze hebben daar mensen voor, dus we snappen niet waarom de reactie uitbleef. Het is voor ons een kwestie van wederzijds respect tonen.’’
Omdat ze zzp ’ers moeten zijn, denken ze natuurlijk altijd in ‘tijd is geld’
Konrad Szymanski, De Vegetarische Snackbar
De snackbar tegenover Hollands Spoor, enkele jaren geleden nog uitgeroepen tot meest Vegan Friendly restaurant, kreeg bovendien klachten van klanten over het gedrag van de bezorgers. Die waren volgens Szymanski onvriendelijk tegen het personeel, maar ook tegen de klanten. Dat verwijt hij hen echter niet. ,,Omdat ze zzp’ers moeten zijn, denken ze natuurlijk altijd in ‘tijd is geld’. Maar onze klanten komen als eerst bij ons met klachten daarover. Dat wilden we wel neerleggen bij Deliveroo.’’
De snackbar wil nu samenwerken met Uber Eats, dé grote concurrent van Deliveroo. Szymanski hoopt wel dat het uiteindelijk weer goedkomt. ,,We willen geen ruzie met Deliveroo. Maar voor nu kan het gewoon niet anders.’’
Elvira Bos, woordvoerster van Deliveroo, geeft aan dat het bedrijf weet van de stap. ,,Wij nemen de klacht serieus en hebben al een afspraak gepland met het restaurant om dit te bespreken’’, meldt zij. ,,Wij proberen altijd meerwaarde te bieden aan zowel onze klanten, als de restaurants en de bezorgers. Dat in dit geval het restaurant een klacht heeft, is vervelend.’’ Bos stelt dat Deliveroo de klacht verder zal onderzoeken.
Schijnzelfstandige
Deliveroo kwam het afgelopen jaar in het nieuws nadat het bedrijf een rechtszaak tegen zich aangespannen kreeg door maaltijdbezorger Sytze Ferwerda (20). Hij bestreed het besluit van het bedrijf om alleen nog met zelfstandige bezorgers werken en niet meer op contractbasis. Hij was bang om als schijnzelfstandige te worden aangemerkt. ,,Eind vorig jaar werd ik voor de keuze gesteld: of ik zou als zzp’er gaan werken of ik kon vertrekken. Dat voelt oneerlijk. Ik wil werknemer blijven, want dan ben ik verzekerd van inkomsten’’, vertelde hij eind juni. Ook gaf hij toe dat hij meer geld kreeg als hij meer zou bezorgen. Deliveroo werd echter uiteindelijk door de rechter in het gelijk gesteld.