Volledig scherm
© anp

Vernieuwde Mauritshuis levert economie miljoenen op

De Nederlandse economie vangt jaarlijks 23,7 miljoen euro dankzij het vernieuwde Mauritshuis. Daarnaast heeft het piekeffect van de heropening in het eerste jaar geleid tot een extra 8,6 miljoen euro. Dit blijkt uit een analyse van adviesorganisatie Deloitte.

Bijna een jaar geleden, op 27 juni 2014, opende het museum zijn deuren na twee jaar renoveren en verbouwen. Sinds de heropening bezocht een recordaantal van ruim 600.000 bezoekers het Mauritshuis. In de jaren voor de renovatie waren dit er gemiddeld 230.000 per jaar.

Het museum blijkt een belangrijke culturele trekpleister voor Den Haag te zijn. Bezoekers uit binnen- en buitenland spenderen niet alleen in het Mauritshuis hun euro's, maar lijken daarna in de stad zelf ook nog uitgaven te doen. 

Onderzoek
Het onderzoek naar de economische impact is door Deloitte uitgevoerd in opdracht van het Mauritshuis. Het bedrijf heeft onderzocht in welke mate de heropening van het Mauritshuis positief heeft bijgedragen aan de Nederlandse economie. Zo is de impact van het museum in cijfers vastgelegd.

Het rapport geeft antwoord op drie vragen: wat is het effect van de heropening op de Haagse en Nederlandse economie? Wat veroorzaakt deze effecten? En wat is het effect van het Mauritshuis in zijn geheel?

Volledig scherm
Na een grote verbouwing van twee jaar stonden bezoekers in de rij voor de opening van het Mauritshuis vorig jaar. © anp

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag