Volledig scherm
Impressie ondergrondse fietsenstalling Koningin Julianaplein © Gemeente Den Haag

Weer tegenslag bij groot bouwproject: fietsenstalling fors vertraagd

De oplevering van de fietsenstalling aan het Koningin Julianaplein bij het Centraal Station in Den Haag loopt mogelijk jaren vertraging op en kampt met financiële tegenvallers.  

Wethouder Van Asten (D66) heeft zojuist naar buiten gebracht dat er een onderzoek komt naar bouwtechnische problemen, het contractmanagement en de relatie met de aannemer: Mobilis.

De nieuwe Haagse fietsenstalling moet de op een na grootste van Nederland worden, met plek voor 8500 fietsen. De voorziening zou in september gedeeltelijk open moeten gaan en in december in zijn geheel in gebruik genomen moeten zijn. Die termijn wordt niet gehaald, maakt de gemeente bekend.

Zorgvuldigheid

'Onhandig' vindt Robert Barker, raadslid van de haagse Partij voor de Dieren. ,,Weer een megalomaan project dat Den Haag snel wilde en waar de zorgvuldigheid eronder leed. Fietsenstalling bouwen en openen op het moment dat erbovenop een enorm gebouw wordt gebouwd is toch niet handig'', schrijft hij op Twitter. 

Ook PVV-raadslid Willie Dille heeft geen weinig begrip voor de situatie. 'Totale onkunde', noemt zij de kwestie in een tweet.

De tegenslag met de fietsenstalling komt kort nadat bekend werd dat de bouw van het Spuiforum in de stad grote vertraging oploopt en 31 miljoen euro duurder zal kosten.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Volledig scherm
De werkzaamheden aan het Koningin Julianaplein met links de groene zeecontainertunnel voor fietsers. © Remco Zwinkels

Fietsgarage

Belangrijkste oorzaak van de problemen rond de fietsenstalling is de bouwveiligheid. De twee 90 meter hoge woontorens, bovenop de fietsgarage, moeten eerst af zijn, voordat de fietsgarage open kan, blijkt nu. Bij de bouw van die torens lopen bezoekers van de fietsenstalling bij de entree, onder de torens, anders onaanvaardbare risico's. ,,Je moet er niet aan denken, dat er iets naar beneden valt,'' aldus de wethouder Van Asten. ,,Ik word er nu mee geconfronteerd. Je kunt er niet mee marchanderen.''

Van Asten zegt ,,enorm te balen'' en heeft opdracht gegeven tot een groot onderzoek. Dat onderzoek draait ook om forse tegenslag bij het maken van de ondergrondse verbinding tussen de fietsenstalling en de stationshal. Volgens Van Asten zijn bij het grondwerk verrassingen opgedoken. De aannemer stuitte op een woud aan kabels, die volgens de wethouder nooit goed in kaart gebracht zijn in de grond. ,,Dat gaan we nu onderzoeken; waarom wisten we dit niet. En hadden we dit moeten weten."'

Moeite

De vertraging zorgt ook bij GroenLinks voor teleurstelling ,,Vertraging bij nieuwe fietsparkeerstalling is erg teleurstellend. Fietsers hebben nu al moeite om plek te vinden en dit blijft zo. Rond CS wordt streng gehandhaafd op foutparkeerders—we verwachten dat wethouder van Asten snel komt met meer parkeerplekken", schrijft de partij op Twitter

De wethouder meldt dat de bestaande fietsenflat bij de Rijnstraat langer in gebruik blijft en een goede facelift krijgt. ,,Zodat hij goed bereikbaar is, en goede verlichting heeft.''

Het is nog niet duidelijk hoe lang de bouwvertraging oploopt en wat alle extra kosten zijn. ,,Onderzoek moet dat uitwijzen.''

Volledig scherm
Een impressie van het nieuwe Koningin Julianaplein. © Gemeente Den Haag

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Den Haag en omstreken? Schrijf je hier gratis in!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag