Volledig scherm
Fietsenstalling bij Den Haag CS. Ter illustratie. © Marco De Swart

Weer tegenvaller van miljoenen voor megafietsenstalling bij Den Haag CS

De grote ondergrondse fietsenstalling bij station Den Haag Centraal  wordt wéér miljoenen euro's duurder. Wel gaat de stalling voor 8500 fietsen na twee jaar vertraging eindelijk open. Eind maart is het zover. 

Eerder meldde het stadsbestuur al een tegenvaller van 3,5 miljoen euro, nu blijkt het tekort opgelopen naar zeker 5,5 miljoen. En het einde is nog niet in zicht: de aannemer van de megastalling onder het Koningin Julianaplein eist meer geld van de gemeente. De partijen zijn nog in gesprek,  maar een gang naar de rechter  wordt niet uitgesloten. 

Een tweede domper op de feestvreugde is dat er geen tunnel komt van de fietsenstalling naar de stationshal. Na twee rondes aanbesteden bleken de extra kosten van zes miljoen euro niet op te wegen tegen de voordelen. Er komt nu een extra brede ingang aan de kant van het ministerie van Onderwijs, vanwaar men overdekt naar de treinen kan lopen. De Haagse mega-fietsenstalling wordt -  op die onder station Utrecht CS na - de grootste van Nederland. 

Hemeltergend

Tim de Boer van de Haagse Stadpartij (HSP) is zwaar teleurgesteld, vooral vanwege het verdwijnen van de verbindingstunnel onder de grond. ,,Er komen dus straks twee gescheiden fietsenstallingen, waarbij de meest gebruikte doorgang (opgang Rijnstraat) naar het station Den Haag CS bestaat uit de minst handige toegang (want via trap en lift).” 

Ook ander partijen zijn geschrokken de nieuwe financiële tegenvaller voor de ondergrondse fietsenstalling bij station Den Haag Centraal . ,,Dit kan gewoon echt niet. Al deze bouwellende is een miljoenenstrop voor de stad‘’, zegt raadslid Arjen Dubbelaar van Groep de Mos. PVV-fractieleider Sebastian Kruis spreekt van ‘hemeltergend amateurisme’.  Volgens Pieter Grinwis van ChristenUnie/SGP is de financiële tegenvaller eigenlijk nog veel groter dan aangegeven: ,,In het echt  gaat het om 11,5 miljoen, want en passant is de tunnel naar de stationshal van zes miljoen geschrapt.”

Onacceptabel

Nu de ondergrondse fietsenstalling klaar is, zou er bovengronds gebouwd moeten gaan worden aan de  twee negentig  meter hoge woontorens naast Den Haag CS. Maar ook dit project heeft vertraging opgelopen. De projectontwikkelaar heeft vooralsnog geen aannemer kunnen vinden voor de grote klus en verwacht niet  vóór het einde van dit jaar aan de slag te kunnen gaan met de bouw. Het Haagse stadsbestuur noemde dat al  ‘onacceptabel’.

Als de torens  eenmaal gebouwd gaan worden, zullen de reizigers van en naar Den Haag CS er niets van merken. Zij kunnen hun ogen uitkijken in de nieuwe hal van het NS-station, die qua architectuur wel wat wegheeft van het hoofdstation van Rotterdam, maar de afgeronde puntdaken zouden ook niet misstaan in de Efteling.

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag