Volledig scherm
Verkeersdrukte aan het Scheveningse strand. © Frank jansen

Wethouder waarschuwt: ‘Verkeer in Den Haag dreigt straks compleet vast te lopen’

Als we niet radicaal ingrijpen, wacht Den Haag over twintig jaar een blijvend verkeersinfarct dat de leefbaarheid en economie van de stad ernstig zal aantasten. Die waarschuwing geeft wethouder Robert van Asten (D66, verkeer).

De Haagse bestuurder is niet de enige die vreest voor toekomstige vervoersellende.  Van Asten wordt gesteund door de ANWB en VNO-NCW, de belangenbehartiger van het bedrijfsleven, die beide zijn ‘grote zorgen delen’.

Nu al staat het vervoerssysteem in de stad zwaar onder druk., schrijft de wethouder in  zijn zogeheten ‘mobiliteitstransitiebrief’. Fietsers, automobilisten en reizigers in het openbaar vervoer hebben steeds vaker last van vertragingen en files.

Fout

De brief moet dienen als een discussiestuk waarmee het stadsbestuur de boer opgaat. Van Asten wil in gesprek met experts, bewoners en ondernemers over hoe het tij te keren, maar eerst schetst hij hoe ernstig fout het zou kunnen gaan.

Zo komen er dankzij de groei van de stad met pakweg 100.000 inwoners tot 2040 bij ongewijzigd beleid zo’n 46.000 auto’s bij. In de nu al meest autodichte stad van ons land neemt het aantal files dan toe met 30 procent, net als de reistijd.

Willen we al die extra auto’s ook een parkeerplek geven binnen de stadsgrenzen, dan kost dat ruim 500.000 vierkante meter aan ruimte. Oftewel het equivalent van honderd voetbalvelden, stelt Van Asten. Doen we dat allemaal ondergronds, dan kost dat 2,3 miljard euro. Ook het openbaar vervoer raakt in Den Haag zonder ingrijpen in de loop der jaren steeds verder in de knel met veel vertragingen tot gevolg. En de overlast van geparkeerde fietsen dreigt tot 2040 eveneens te exploderen.

Stevig

Maar het grote probleem is volgens de wethouder toch echt de auto, zo blijkt uit het document. Die nemen ‘stilstaand en rijdend’ nu eenmaal heel veel ruimte in. Des te opvallender is het dat wethouder Van Asten in zijn mobiliteitsbrief nergens direct nadenkt over het sterk inperken van het autogebruik. ,,Er zijn stevige maatregelen nodig’’ , heet het slechts. 

Elke ochtend het nieuws uit Den Haag in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag