Volledig scherm
PREMIUM
Het is met de huidige smalle trams vaak al passen en meten in de krappe Zoutmanstraat. © Angelo Blankespoor

Wringen met de nieuwe trams

De brede tram doet op steeds meer plekken z'n intrede in 't Haagse. Het voertuig biedt comfort, maar past hij wel in de smalle straatjes?

Een gevecht om de vierkante centimeter. Zo vat je de situatie op de Zoutmanstraat in het Haagse Zeeheldenkwartier het beste samen. Bewoonster Eline van Schaijk beziet het dagelijks vanaf haar bovenwoning. ,,Het is vaak kantje boord, hoor. Als twee trams elkaar passeren en er wil nog een bakfietsmoeder langs, dan houd ik mijn adem in.''

Tramlijn 16 voert door de straat - een van de drie tramlijnen die uiterlijk in 2024 worden vervangen door een bredere tram. 25 Centimeter krijgt het voertuig er in de breedte bij. 'Gekkenwerk' stelt Van Schaijk. ,,Daarmee pak je nog eens een stukje openbare weg af van fietser en automobilist. Kan dat überhaupt? En zo niet - betekent dat dan het einde van deze tramlijn door de drukke straat?''

Sinds 2015 rijdt de rood-zwarte Aveniotram voor vervoersmaatschappij HTM in Den Haag, in eerste instantie alleen op lijn 2. In 2016 volgden lijn 11, lijn 17, lijn 9 en in 2017 lijn 15 en 19. Vervanging van het materiaal is noodzakelijk, stelt een gemeentewoordvoerder. De komende jaren volgen dan ook tramlijn 6, 12 en 16. ,,Dat is nodig, omdat ze versleten zijn. Daarnaast zijn ze niet rolstoeltoegankelijk. De wet schrijft voor dat dat vanaf 2020 verplicht is.''

In samenwerking met indebuurt Den Haag

Den Haag