‘Zomerschool motiveert de jongeren om te leren’

Naar school in de vakantie. Het lijkt niet iets waar kinderen vrijwillig voor kiezen. Toch doen ze het. Sterker nog, de zomerschool van Samen10Plus is razend populair.

Planeten bouwen, ontspannen tijdens een yogales of een video monteren op een iPad. Op de Haagse ­Samen10Plus zomerschool krijgen kinderen lessen die enigszins ­onconventioneel zijn, maar goed in de smaak vallen. Anders dan het standaard lezen en rekenen krijgen ze onderzoekende lessen die gericht zijn op de algemene ontwikkeling en empathie. Zo krijgen de kinderen uit groep 5 en 6 les in ‘het houden van dieren’. Niet alleen in de bezittelijke zin van het woord: het gaat ook om het respect hebben voor de natuur. Er is bezoek van de Bont voor Dieren en de kinderen maken zelf ontworpen zeefdrukken met dieren erop. En er zijn ook genoeg verrassingen, zoals ijsjes en uitjes naar de kinderboerderij of het planetarium.

De dagen zijn net zo lang als gewone schooldagen en de zomer­school duurt twee weken, van 10 tot 21 juli. Voorheen was de school midden in de vakantie, maar de kinderen bleken dan volop in ­zomermodus. Concentratie voor school was dan iets te veel gevraagd.

Volledig scherm
De kinderen werken vaak zelfstandig, maar krijgen waar nodig bij hun projecten hulp van vrijwilligers en leerkrachten. © Daniella van Bergen

Focus
Nu springen de kinderen enthousiast door de gangen en zijn ze volledig gefocust op hun taken. Waar de ‘normale’ school niet altijd even serieus wordt genomen, wordt er tijdens de zomerschool gedreven geknutseld en intens naar de leerkracht geluisterd. Omdat steeds meer scholen meedoen, komen de leerlingen in klassen terecht vol met leeftijdsgenootjes van andere wijken en scholen.

Volledig scherm
© Daniella van Bergen

De zomerschool is oorspronkelijk opgericht om kinderen met leerachterstanden een beetje op weg te helpen. ,,Maar dit is al lang niet meer waar het echt om gaat”, zegt Karin Striekwold, projectleidster van Samen10Plus. ,,Nu is het eigenlijk een mini-maatschappij. Er vindt een enorme mate van integratie plaats tijdens zo’n zomer­school.”

Hacken
Een paar klassen verder geeft een hoogleraar les over hacken. Weer een andere groep leert over sociale media. ,,Er wordt vaak tegen kinderen gezegd: doe die telefoon weg, of blijf er vanaf. En dat is begrijpelijk, maar we kunnen niet langer ontkennen dat dit een onderdeel is van hun leven. Het is onze taak ze erover te leren in plaats van vast te houden aan onze oude ideeën”, zegt Lisette Rinke de Wit, een van de schrijfsters van het zomerprogramma en tevens coördinator. ,,We kunnen ze beter leren met ­internet en sociale media om te gaan, dan dat we het volledig negeren. Kinderen zijn tegenwoordig sneller op een mobiel of iPad dan wij.”

En dat blijkt zeker niet onjuist. De 9-jarige Riyaad heeft het al goed voor elkaar. Met een iPad in de aanslag zegt hij resoluut: ,,Ik wil later ict-beheerder worden!” Zonet heeft hij een video in elkaar geknutseld. Hij vond het heel leuk, maar niet echt moeilijk. ,,Ik zit wel vaker op de iPad.”

Tijdens de montageles die Riyaad en zijn klasgenoten krijgen, hangen ze aan de lippen van de leraar. Af en toe is het lastig om de aandacht ­erbij te houden, met al die iPads in hun handen. Toch doen ze het goed.

Een groepje knutselende meisjes uit groep 3 weet het zeker: ,,Wij willen nooit meer normaal school. Was deze school maar het hele jaar door. De zomerschool is echt ­super!”

Ook de leerkrachten zijn er enthousiast over. Veel van hen willen dat deze speciale lessen ook worden doorgevoerd in het huidige programma. ,,Het curriculum dat nu gehanteerd wordt, is gewoon wat achterhaald. Helaas blijkt het moeilijk om er iets aan te doen”, zegt Striekwold.

Motivatie
Sophie de Graaf, docente van groep 7 en 8, beaamt dit: ,,Deze ­manier van lesgeven geeft ons zoveel plezier. Er is veel meer rust in de klas om dingen met de kinderen te bespreken. Ze laten ook echt minder negatief gedrag zien. Ze zijn gemotiveerd om te leren omdat ze het leuk vinden wat ze doen.”

Zij en collega Jim van Nieuwenhuizen hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van het programma. ,,We hebben het zo geschreven dat kinderen er zelf een interpretatie aan kunnen geven. Soms komen kinderen met heel andere ideeën of invullingen op vraagstukken dan wij in de eerste instantie hadden bedacht. En dat is de kracht van de zomerschool.”

In samenwerking met indebuurt Den Haag