Deventer rapper Snelle en verzekeraar slaan handen ineen: ‘Niet appen in verkeer!’

VideoRapper Snelle heeft vrijdagochtend in de Amsterdamse club Bitterzoet zijn nieuwe track Smoorverliefd met bijbehorende videoclip gelanceerd. Bijzonder: de lancering is onderdeel van een campagne die verzekeringsmaatschappij Interpolis is gestart om telefoongebruik van fietsende jongeren te beteugelen.

Interpolis strikte de rapper uit Deventer voor de campagne omdat zij in hem de invloedrijke persoon zien die impact kan maken op jongeren. Uit onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt namelijk dat meer dan driekwart van de jongeren (77,6 procent) hun telefoon gebruikt op de fiets waardoor zij een groot risico vormt voor de verkeersveiligheid.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Interpolis. Woordvoerder Joost van Buchem: ,,We weten dat het gedrag op de fiets voorspelbaar is voor het gedrag in de auto. Daar krijgen we buikpijn van. Snelle vraagt op een fantastische manier aandacht voor dit grote, maatschappelijke probleem.’’

Volledig scherm
Snelle. Still uit de videoclip. © videostill

Inspiratie

Dat doet de rapper door in zijn nieuwe track het verhaal te vertellen over twee verliefde tieners die door een ongeluk niet meer samen zijn. Ter inspiratie heeft de Deventenaar voorgesprekken gevoerd met zes jongeren die daadwerkelijk een ongeval kregen omdat zij waren afgeleid door telefoongebruik.

Snelle: ,,Ik was me ook niet altijd bewust van het gevaar van telefoongebruik op de fiets. Door in gesprek te gaan met deze jongeren, snapte ik wat een probleem dit is. Doordat ik hoorde hoeveel ongelukken er gebeuren en wat de impact hiervan is, werd ik geïnspireerd om er een liedje over te schrijven.’’

Volledig scherm
Lars Bos, alias rapper Snelle, in de Winners Room tijdens de uitreikingen van de MTV Europe Music Awards in november. © ANP Kippa

Rappers & verzekeraars

Volgens de rapper past de samenwerking met de verzekeraar goed in een campagne waarbij Interpolis tevens PhoNo lanceert, een app die jonge fietsers moet helpen om hun telefoon uit te zetten.

Om jongeren nog meer warm te maken voor de campagne, maken scholieren kans op een exclusief optreden van Snelle in hun klas als ze die app downloaden.

De samenwerking tussen een bekende rapper uit deze regio met een grote verzekeringsmaatschappij, is niet nieuw. Rapper Sticks van Opgezwolle is al enige tijd uithangbord van verzekeringsmaatschappij ASR. Snelle baarde vorig jaar zelf al eens opzien door zich te laten strikken door een onderbroekenfabrikant.

In samenwerking met indebuurt Deventer