Volledig scherm
Willemsen de Koning is per 1 augustus voorlopig het routegebonden vervoer gegund in de gemeenten Apeldoorn, Deventer en Zutphen. Taxi Witteveen is het er niet mee eens en stapt naar de rechter. © Eigen foto

Taxibedrijf naar de rechter om gunning routegebonden vervoer Deventer, Zutphen en Apeldoorn

Hoewel er geen bezwaren zijn ingediend tegen de voorlopige gunning van het routegebonden vervoer aan Willemsen de Koning in de gemeenten Deventer, Apeldoorn en Zutphen blijft het tot het laatste moment onzeker of dit per 1 augustus ook daadwerkelijk de vervoerder wordt. Taxibedrijf Witteveen heeft namelijk een kort geding aangespannen. Dit dient 23 juli.

Tot en met 31 juli maken de drie gemeenten voor zowel het zogenaamde routegebonden als het vraagafhankelijk vervoer gebruik van PlusOV, de veelbesproken regionale vervoerscentrale. Vorig jaar besloten de drie grootste gemeenten deels uit het samenwerkingsverband met Voorst, Heerde, Hattem, Lochem, Brummen en Epe te stappen. Per 1 augustus stoppen Deventer, Apeldoorn en Zutphen voor het routegebonden vervoer, naar bijvoorbeeld het speciaal onderwijs of de dagbesteding, met PlusOv en hebben ze dit gedrieën aanbesteed en voorlopig gegund aan Willemsen de Koning.

Dagvaarding

Taxi Witteveen is het niet eens met deze voorlopige gunning en stapt naar de rechter. Wat precies de inzet van het kort geding is, wil het bedrijf niet zeggen omdat dit ‘bedrijfsinterne informatie’ is. Bij de gemeente Deventer is alleen bekend dat er eind juli een kort geding is, waarvoor zij is gedagvaard. Opvallend is echter dat Taxi Witteveen alleen heeft ingeschreven op Apeldoorn en Zutphen. ,,Het is ons niet precies duidelijk of het in het kort geding ook om Deventer gaat", zegt gemeentewoordvoerder Maarten Jan Stuurman.

Zes ton

Voordat Deventer de banden met PlusOV gedeeltelijk kan doorsnijden, moet ze nog ruim zes ton over 2018  betalen. Dat is de bijdrage die van Deventer wordt gevraagd om het totaal tekort van 2,3 miljoen euro te dekken, waarover de Stentor eerder deze week schreef.  Elk van de gemeenten moet bovendien over de afrekening nog 9 procent aan BTW betalen. Voor Deventer komt dat uit op ongeveer 50.000 euro. Vorig kalenderjaar was ten aanzien van het routegebonden vervoer ‘opnieuw een turbulent jaar', schrijft directeur Guido Eggermont. 

Miljoenentekort

Het nieuwe miljoenentekort is voor Deventer Sociaal reden om vragen te stellen aan het gemeentebestuur. Ze wil onder meer weten of het college nog voldoende vertrouwen heeft in PlusOV, dat hier wel het vraagafhankelijke vervoer - de voormalige Regiotaxi - blijft verzorgen.

Volgens gemeentewoordvoerder Stuurman is het niet voor het eerst dat er financiële tekorten zijn bij PlusOV. De financiële component was samen met de schrijnende situaties die zich met name bij het leerlingenvervoer voor deden reden voor Deventer om deze vervoersvorm weer zelf te willen regelen, aldus Stuurman.

Afrekenen

De bedragen die de negen gemeenten nog moeten afrekenen over 2018 variëren van zo'n 785.000 euro voor Apeldoorn tot 113.000 euro (Voorst). Voor Zutphen komt de afrekening uit op ongeveer 341.000 euro, van Lochem  wordt nog eens 262.000 euro gevraagd en Brummen moet rekenen op een nota van zo'n 141.000 euro. 

Fors

In een reactie noemt de gemeente Lochem het een 'forse overschrijding’.  ,,PlusOV heeft veel moeite gedaan om het vervoer zo goed mogelijk te regelen. Het is goed dat hier prioriteit aan is gegeven, maar de kostenbeheersing is te veel op de achtergrond geraakt’’, laat de gemeente Lochem weten.  ,,We wisten dat er extra inspanningen nodig waren om de problemen te verhelpen en de kwaliteit van het vervoer te verbeteren. Het tekort is een tegenvaller en uiteraard zijn we er niet gelukkig mee’’, vult gemeentewoordvoerder van Zutphen Robert-Jan Bax aan. ,,Wethouder Mathijs ten Broeke gaat hierover in gesprek met de gemeenteraad.’’

In samenwerking met indebuurt Deventer