Volledig scherm
Een ernstig ongeluk in Lochem in 2018. © GinoPress

Vaker op de fiets, maar daardoor verongelukken we ook vaker

Het aantal verkeersongevallen in de regio stijgt gestaag, mede omdat we veel meer op de fiets zitten. Vooral op kruisingen zijn fietsers vaker het slachtoffer. Opmerkelijk: in Zutphen gebeurden op kruisingen net zoveel  ongelukken als in het twee keer zo grote Deventer. Ook Raalte kreeg een forse stijging van het aantal ongelukken te verwerken.

Dat blijkt uit een inventarisatie van RTL Nieuws, dat de cijfers per gemeente op een rijtje zette. Daaruit blijkt dat in Raalte en Zutphen het aantal ongelukken steeg. Vooral de kruising van de Jan Vermeerstraat met de Gerard Doustraat in Zupthen is oververtegenwoordigd met acht ongelukken in 2018. Bovendien waren er in Zutphen de laatste drie jaar zes doden in het verkeer te betreuren, tegenover geen enkel dodelijk slachtoffer in Deventer.

De afdeling Deventer van Veilig Verkeer Nederland baalt daarom dat na vorig jaar het tweemaandelijkse Verkeerskundig Advies Overleg (VAO) is afgeschaft. ,,Daar konden we samen met brandweer, politie, ambulance-personeel, de fietsersbond en de gemeente mooi de knelpunten in kaart brengen”, zegt voorzitter Jan Elzink van VVN Deventer. ,,Dat vonden we erg belangrijk en nuttig."

Elektrische fietsen

Volgens Elzink heeft de toename van het aantal fietsongelukken voor een  groot deel te maken met het groeiend aantal elektrische fietsen. ,,Ook leeftijd speelt daarbij een rol, het zijn toch veelal oudere mensen die daarop fietsen. Er gebeuren daarmee ook veel ongelukken zonder dat er andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn.”

Bas van Roessel van de Deventer afdeling van de Fietsersbond is er veel meer aan de hand. ,,We moeten meer fietsen en minder met de auto, maar de wegen worden er niet op aangepast.  Fietsen hebben verschillende snelheden, maar de fietspaden blijven even smal. Oversteken duurt langer, de fietspaden blijven slecht onderhouden, dus er vsalt nog wel veel te verbeteren”, aldus Van Roessel.

Overleg

Dat het overleg er niet meer is, is volgens de gemeente geen probleem. ,,Er zaten bij sommige onderwerpen, zoals de aanleg van het Hanzetracé, ook partijen aan tafel die niet rechtstreeks met dat onderwerp te maken hadden”, zegt woordvoerder Maarten Jan Stuurman van de gemeente Deventer. ,,We hebben nog steeds overleg met VVN en de Fietsersbond. Zij melden zich als er knelpunten zijn.”

In Zutphen is de Gerard Doustraat en dat heeft volgens een rijschoolhouder vooral te maken met het wegbezuinigen van verkeerslichten. ,,Er wordt te hard gereden en niet goed opgelet en de verlichting deugt niet‘’, zegt een woordvoerder van VVN Achterhoek. De politie voegt daar aan toe dat het kruispunt op een heuvel ligt, waardoor koplampen van auto's fietsers kunnen verblinden en ze ook minder zichtbaar zijn. Deze punten zijn doorgespeeld aan de gemeente, maar of die daar al iets mee gedaan heeft, is nog niet duidelijk.”

Drie doden

In Lochem daalde het totaal aantal verkeersongevallen. Met vijf incidenten bleek de Kwinkweerd er de gevaarlijkste kruising.  Ondanks de daling aan ongevallen waren de ongelukken die wel gebeurde ingrijpender: er vielen daar vorig jaar drie dodelijke verkeersslachtoffers.

In Raalte steeg het aantal ongelukken de afgelopen jaren fors, met 51 gevallen in 2016, 71 in 2017 en 97 in 2018. Ook hier vielen vorig jaar drie doden in het verkeer. Wat kruisingen betreft is hier de Wechelerweg-Almelosestraat  de gevaarlijkste met 5 ongelukken in 2018.  

  1. Eigenaar gesloten parkeergarage vraagt tijdelijke parkeerplekken op marktterrein Beestenmarkt
    PREMIUM

    Eigenaar gesloten parkeerga­ra­ge vraagt tijdelijke parkeer­plek­ken op marktter­rein Beesten­markt

    De Beestenmarktgarage is afgesloten voor alle auto's. Een betonnen ‘oplegnok’ net naast de oprit naar het tweede parkeerdek vertoont een scheur. Onder de horizontale balk die daar weer op steunt zijn stempels geplaatst. Er is geen instortingsgevaar, benadrukt vastgoeddirecteur Henri Grevers van eigenaar Annexum. ,,We bekijken nu aan de hand van de bouwtekeningen of sprake is van een constructiefout of iets anders.”

In samenwerking met indebuurt Deventer