Volledig scherm
Yvonne de Wit is op haar plek in Holten. © FOTO HISSINK

Yvonne de Wit ‘smijt’ in Holten de verf van zich af

Ze was bijna in Zuid-Frankrijk neergestreken, maar toen vond kunstenares Yvonne de Wit in Holten een plek voor haar droomgalerie. 

Ze denkt niet dat het gewaagd is. ,,Ze zeggen dat de kunst op haar gat ligt maar daar heb ik nog niks van gemerkt.’’ Yvonne de Wit staat in een hoekje van haar galerie voor een groot schilderpaneel. Omringd door potten verf, kwasten, paletmessen en imposante kunst. Van haarzelf en van gerenommeerde kunstenaars als Corneille, Anton Heijboer en Ad Verstijnen.

Zelf is ze ook bepaald geen kleintje in de kunstwereld. Haar eerste werk werd meteen gekocht door een directeur van Shell. Meerdere bedrijven volgden. Exposeren werd wekelijkse kost. Bij het Rolf Benz Experience Centre Gasse hing ze permanent in de showroom. Tot aan de opening van haar galerie. ,,Zij hadden de ruimte ingericht naar mijn werk en er een knalgroene bank voor aangeschaft. Die kwam prachtig uit.”

Abstract

Met een paletmes strijkt ze wat verf op een doek. Abstract is haar stijl. Wat ze ziet, voelt en ervaart wordt kunstig weergegeven. Ze kan niet anders. ,,Dat heb ik altijd zo gehad. Een vaasje exact natekenen of schilderen. Dat gaat niet. Dodelijk saai is dat. Ik zie heel andere dingen. Van kinds af aan heb ik dat.’’

Maar voor het recalcitrante kind van toen was geen ruimte voor kunst. Yvonne groeide als achtste kind op in een gezin van veertien. Vader had een dubbele baan, moeder zorgde voor de kinderen. Het was aanpakken geblazen thuis in Zeist. Bovendien hadden haar ouders geen enkele affiniteit met kunst. Een opleiding aan de kunstacademie zat er niet in. En of ze zich daar ook ooit had thuis gevoeld betwijfelt de Wit. ,,Daar wordt de vrijheid van een kunstenaar beperkt door regels. Na mijn schooltijd ben ik pas gaan schilderen. Ik heb les genomen bij een docent. Dat was in 1994.’’

Secretarieel werk

Met de schilderkwast in de hand de verf van haar ‘afsmijten’, dat is wat ze het liefste doet. ,,Dat deed ik naast mijn werk als directiesecretaresse en later als commercieel medewerker in de binnen- en buitendienst. Heel wat anders inderdaad.” Maar hoe combineer je deze twee uitersten? Expressieve kunst en strak secretarieel werk? ,,Ik heb een aangeleerd ‘kameleongedrag’, omdat ik uit een groot gezin kom. Mijn uitlaatklep is schilderen. Dat deed ik naast mijn werk.”

Tot tien jaar geleden. Yvonne stort zich volledig op het schilderwerk en verdient er vrij makkelijk haar brood mee. Eén van haar werken haalt het landelijke nieuws. De omstreden oud-wethouder Carel van Gelder van de gemeente Wijk bij Duurstede blijkt een schilderij achterover te hebben gedrukt dat gemaakt was voor een hospice. ,,Dat werk was gekocht door de gemeente. Die had het op een veiling gekocht waarvan de opbrengst naar de hospice ging. Geen idee waar het nu hangt.’’

De Wit maakt zich er niet druk om. Mede omdat haar grote wens, een eigen galerie openen, onlangs in vervulling is gegaan. Niet in Ootmarsum of Diepenheim maar in het kleine dorp Holten, waar ze samen met haar partner en kunstliefhebber Wim Bouman sinds kort woont en oud wil worden. Dat weet ze nu al. ,,Het was meteen een klik. We waren op zoek in Frankrijk en Limburg, maar zagen plots dit pand op Funda. Holten kenden we niet. Maar het pand was perfect voor ons. Inclusief tuin achter en veel straatruimte voor. Hier kan ik schildercursussen geven. De eerste tien lessen zitten al bijna vol. Terwijl we nog maar een paar weken open zijn. Verder bieden we een keur aan kunst als Popart en glasfusie. Ook doen we de verhuur van kunst via het kunstuitleen-systeem. En het aanbod rouleert. We zijn geregeld op kunstjacht. Zoals die beelden die je hier ziet, met een knipoog gemaakt. Mijn publiek? Dat vindt het mooi of niet mooi. Een tussenweg is hier niet.” 

  1. Wat moet een crimineel met een geroofd miljoenenschilderij? ‘Handig tijdens onderhandelingen met justitie’
    PREMIUM

    Wat moet een crimineel met een geroofd miljoenen­schil­de­rij? ‘Handig tijdens onderhande­lin­gen met justitie’

    Een miljoenenschilderij van Lucian Freud, verloren gewaand na de Kunsthalroof in Rotterdam, hangt misschien wel aan de muur van een topcrimineel. Kunstverzamelaars zitten niet te wachten op gestolen kunst. Wat moet de onderwereld dan wél met beroemde topstukken? Ex-crimineel ‘Okkie’ Durham (bekend van het stelen van twee Van Gogh’s): ,,Handig tijdens onderhandelingen met justitie. Of als onderpand voor een mooie drugstransactie.”

In samenwerking met indebuurt Deventer