Volledig scherm
© SuperCell

Clash of Clans: populair, verslavend en een enorme goudmijn

Clash of Clans (CoC) is een van de meest succesvolle apps ooit gemaakt. De Finse ontwikkelaar Supercell verdient dagelijks (!) zo'n half miljoen euro aan het strategiespel voor smartphones en wereldwijd zijn miljoenen mensen 'verslaafd'. Wie zijn deze Clashers en waarom sleutelen ze dagelijks aan hun dorpje?

Volledig scherm
Henk Kerkhoff bekijkt zijn dorp © Privéfoto

'Voor mij is het voor een belangrijk deel gewenning', vertelt Henk Kerkhoff, die al anderhalf jaar zo'n zogenoemde Clasher is. 'Als je al zo lang zoveel tijd en energie in het spel hebt gestopt, laat je het niet snel meer los. Het voelt niet lekker om mijn Clash of Clans-dorp nog te laten versloffen. Maar begrijp me niet verkeerd: het is nog steeds een leuk spel.'

En dus bekijkt Kerkhoff (in CoC bekend als Psycho Medler, en co-leider van de clan Ezekiel 25:17) dagelijks zo'n vijf keer hoe zijn dorp ervoor staat. 'Het is inmiddels een gewoonte, een routine. Je wilt weten wat er in de tijd dat je offline bent geweest is gebeurd met je dorp, of je bijvoorbeeld bent aangevallen.'

Sociale aspect
De reden waarom mensen het spel dagelijks weer opstarten is niet eenduidig. Sommigen willen zoveel mogelijk trofeeën verdienen door andere spelers aan te vallen en zelf aanvallen van anderen af te slaan, andere spelers trekt vooral het sociale aspect van het spel aan.

Veel Clashers sluiten zich aan bij een clan en wisselen hierin onderling troepen uit en geven elkaar via de chatfunctie tips. Henk Kerkhoff zegt zich niet zo te interesseren voor het aantal trofeeën en de daar bijbehorende ranglijsten, hij wil vooral een zo sterk mogelijk dorp opbouwen.

Volledig scherm
Het Clash of Clans-dorp van Psycho Medler © privéfoto
 
Net als je als de speler denkt het wel gezien te hebben, komen ze weer met iets nieuws. Zo blijven mensen geïnteresseerd. Heel slim
'Clasher' Henk Kerkhoff

Update
Gisteren hebben de Finse makers van de app de grootste update in haar geschiedenis uitgerold. Het sociale aspect wordt door deze update belangrijker, aangezien spelers vanaf vandaag met hele clans kunnen aanvallen in plaats van alleen individueel.

Pat4891, leider van de clan Nederland, reageert opgetogen op de verandering. 'Het leuke aan het spel is voor mij de communicatie met clangenoten. Nu met de update Clan Wars zullen we nog meer met elkaar moeten overleggen om succesvol te zijn, wat natuurlijk als leider een uitdaging is om in goede banen te leiden,' vertelt de speler, die liever niet met zijn echte naam op AD.nl genoemd wil worden.

De recente update is er een in een lange reeks van vernieuwingen. Supercell voegt eens in de zoveel maanden iets aan het spel toe. Het lijkt een bewuste strategie van het gamebedrijf. 'Dat doen ze heel goed. Deze patches zijn noodzakelijk', legt Kerkhoff uit. 'Net als je als speler denkt de game wel gezien te hebben, komen ze weer met iets nieuws. Zo blijven mensen geïnteresseerd. Met de toevoegingen word je steeds weer over de streep getrokken het spel te blijven spelen.'

Geduld
Wat het doel in het spel voor de Clashers ook is, iedere speler heeft voor Clash of Clans vooral geduld nodig. Het verkrijgen van goede aanvalstroepen of krachtige verdedigingswerken kost enorm veel tijd. Hoe verder je in het spel komt, hoe langer de updates van je gebouwen duren en hoe meer grondstoffen je aan deze verbeteringen kwijt bent.

En daar komt het verdienmodel van Supercell om de hoek kijken. De grondstoffen (goud, elixer en donker elixer) kan je in Clash of Clans gratis verzamelen of van andere spelers stelen, maar deze optie kost veel tijd en moeite. Ongeduldige spelers worden zo verleid om de boel aanzienlijk te versnellen door hun portemonnee te trekken. En die laatste optie legt het Finse bedrijf geen windeieren. Met de in-app-aankopen verdient de ontwikkelaar in 2014 waarschijnlijk een kleine 200 miljoen euro.

'Elke keer als er iets nieuws uitgerold wordt, zoals nieuwe gebouwen of eenheden, zie je dat de topspelers dit gelijk bezitten. Dat kan met 'normaal spel' niet. Ze hebben het dus gekocht, waarschijnlijk met honderden dollars', vermoedt Kerkhoff. 'Daar verdienen ze dus goud geld aan, net als aan de honderdduizenden die een keer iets versnellen met 5 dollar.'

Zelf geeft de speler aan wel eens voor een paar dollar wat te hebben gekocht. Niets in vergelijking met de uitgaven van de topspeler George Yao. Van Yao, de eerste speler met meer dan 4.000 trofeeën in Clash of Clans, is bekend dat hij zo'n 250 dollar per week uitgaf.