Volledig scherm
© ANP XTRA

Goed voornemen? Ja, snel van Facebook af

Facebook ergert steeds meer gebruikers. Zij balen ervan dat bekend is waar ze zijn, waar hun foto's zijn gemaakt en dat hun profiel mag worden gebruikt voor reclame. Voor het nieuwe jaar willen veel gebruikers hun account sluiten.

Quote

Facebook is een datahongerig bedrijf. Het is griezelig om te bedenken wat ze allemaal met die informatie kunnen doen

Jarno Duursma

Doodeng vindt Petra Steenhuizen (50) het idee dat haar foto's straks bij advertenties op Facebook staan. ,,Dat wil ik absoluut niet.'' En dus staakt ze haar facebookaccount. Petra staat niet alleen. Een groeiende groep is bevreesd voor de nieuwe voorwaarden die vanaf 1 januari gelden. De kleine lettertjes maken duidelijk wat Facebook allemaal kan en mag met de foto's, filmpjes en likes. Bovendien weet het Amerikaanse bedrijf waar je bent, doordat de mobiele telefoon je locatie automatisch doorgeeft. Beangstigend, vinden gebruikers.

Is hun angst terecht? ,,Dat mensen bewuster worden is goed,'' vindt Jarno Duursma, auteur van het boek Social Media Strategie in 60 minuten. ,,Maar het lijkt me dat we ons niet het drukst moeten maken of een foto wordt gebruikt voor een advertentie.'' Er is iets groters aan de gang en dat is wel iets om goed over na te denken, vindt Duursma. Facebook verzamelt steeds meer gegevens over de 1,2 miljard gebruikers wereldwijd waarvan circa 9 miljoen Nederlanders. ,,Facebook is een datahongerig bedrijf. Het is griezelig om te bedenken wat ze allemaal met die informatie kunnen doen.''

Het enge, vindt Daphne van der Kroft van Bits of Freedom (de Nederlandse organisatie die de digitale burgerrechten verdedigt), is dat het zo onduidelijk is wat Facebook doet met alle data van zijn gebruikers. ,,'Iedereen over de hele wereld kan zonder vrees alles zeggen op Facebook,' zei Facebook toen Whatsapp werd gelanceerd. Dat blijkt een gebroken belofte, want die informatie wordt gedeeld met bedrijven," zegt Van der Kroft.

,,Er is nu veel gedoe over de voorwaarden, maar eigenlijk gelden ze al vanaf 2013,'' zegt Duursma. ,,Het maakt duidelijk dat je nooit privégegevens op je pagina moet zetten.'' Door het 'taggen' wordt een megabestand aan data verzameld. ,,Facebook heeft een onstilbare honger. Je moet altijd bedenken: als je ergens niet voor betaalt, dan ben jij het product. Jouw gegevens zijn geld waard.''